staffedoggblogg

Alla inlägg under september 2015

Av Sofie Pettersson - 29 september 2015 20:40

I söndags var jag och Wilson till Roslagens bk. och startade avancerad klass för andra gången.

Det var samma domare som sist, men den här gången så tycker jag att banan var snäppet svårare.

Wille var alldeles för övertaggad. Han får lixom en konstig min i ansiktet när det börjas. Sedan börjar han klappra med tänderna. När som helst kan det explodera! Då är det bara till att försöka dämpa genom att själv vara lugn och lågmäld. Haha.

 Banan  började med hopp så det gjorde inte saken bättre. =). Första halvan  blev det en hel del missar. Massor med minuspoäng samlade vi in på backa tre steg på höger sida. Det är svårt! Måste träna mer!

Andra halvan av banan så gick det bättre. Då skärpte vi till oss. =)

Jag var så koncentrerad på vad vi höll på med så jag noterade faktiskt inte ens hunden som var i honnören. Konstigt, det som man oroar sig lite för! =)

 

När det var dax för Wilson i honnörsrutan så hade han blivit lugn igen. Där satt han som ett ljus och rörde sig inte ur fläcken. Duktig Wille!

 

68 poäng skramlade vi ihop. Inte så pjåkigt men tyvär på fel sida om kvalgränsen. Sist hade vi 72 poäng så man håller ju en jämn nivå ialafall.

 

Domarens kommentar var: "snyggt jobbat med energisk hund". Jo, jag tackar jag! Jag gillar ändå att någon ser att han är explosiv och inte världens enklaste  att ha och göra med.

Hennes andra kommentar var: "något svajig position som stör flytet". Det håller jag absolut med om . Speciellt på höger sida, då hamnar han för långt fram ibland. Det måste vi träna mera på.

 

Igår och idag har det mest blivit skogspromenader. Vädret har varit toppen. En promenad runt i Norrtälje också för socialtränings skull. Imorgon blir det en tripp till Väsby igen för Leias rehab på watertreadmill.

 

Igår i skogen:

 

Av Sofie Pettersson - 26 september 2015 20:18

Idag har varit en ren vilodag. Djuren är trötta efter igår kväll. Jag fyllde ju 30 så det blev lite firande här hemma..

 

Sov ända till 11(!). Vi tog en skogspromenad.Jag piggande till ordentligt av den friska luften. Tog kaffe och gav hundarna frukost sedan åkte jag till stallet. Hundarna ville bara vara hemma och vila... =). Stackarna blir helt slut av att vara lugna och sociala! Haha.

 

När jag kom hem från stallet så åkte vi iväg en bit och gick en promenad i nya omgivningar.

 

 

Fortfarande trötta nu på kvällen:

 

Det var en välbehövlig vilodag det. Imorgon blir det annat!

                                                  
             

 

 

Av Sofie Pettersson - 22 september 2015 18:55

Snart är en era förbi...på fredag fyller jag 30! Usch vad gammalt! På riktigt så känns det konstigt. Har man hunnit med något som man skulle? Ja, faktiskt. Ett mål var iallafall att köpa hus och det har man ju gjort. Annars känns det inte som man gjort så mycket mer! Men en sak som känns det är i kroppen.  Jag säger bara en sak: efter 25 går det bara neråt, och värre ska det bli!

Haha. På riktigt: jag känner mig sliten.

                                                  
           

Hm...det kan ju i och för sig bero på att jag just börjat på nytt jobb och att jag är så dum att jag alltid har något inbokat på helgen så jag aldrig hinner vila...eller?

                                                  
            

Men säg något ont som inte har något gott med sig..... Jag har fått en ny data i 30års present! Wohoo!! Jag har hankat mig fram med mammas gamla laptop alldeles för länge. Nya datan funkar perfekt och som om det inte vore bra nog: den är rosa!!

 

Här om dagen var det så fint väder. Det var så varmt trots att det är slutet på september.

 

På promenad runt där vi bor:

 

 

Imorgon är det onsdag igen, det betyder rehab för Leia. Hoppas det går bra den här gången också. Vad jag kan se så tycker jag hon travar fint iallafall.

 

Leia letar busar och spanar från altanen:

 

Idag var jag in en sväng på Rusta och då såg jag att det var rea på agilitygrejerna. Perfekt. Jag som har tänkt att skaffa slalompinnar så länge. 149 spänn. Som hittat!

Bra var de också tycker jag. Bara att sticka ner i marken. Här ska det nötas slalom! Testade på en gång såklart.

Wille fick tänka en stund, men sedan kom han ihåg vad det handlade om. Det var ju så länge sedan vi tränade. Leia förvånade alla med att vara expert direkt. =) Hon är så övertaggad så hon kan visst allt. Haha.

Så bra med egen tomt. Framöver blir det en egen agilitybana!

                                                  
            

Av Sofie Pettersson - 19 september 2015 15:33

Det som jag inte ville berätta igår om helgens planer var att jag skulle tävla lydnad idag! Det går bättre när ingen vet om det, då blir man inte lika nervös...

Jag var skeptisk efter förra helgens tävling att Wilson har tröttnat, men idag var han som vanligt igen!

Det regnade lite så jag vägde fram och tillbaka om jag skulle köra eller inte. Jag är glad att vi åkte iallafall.

Hade maxat belöningarna idag och lövbiffen som vi skulle ha till middag fick offras. Hihi.

                                                  
                   

I väntan på start:

 

Det agilitytävlingar på Vallentuna idag också. Jag träffade en hel del folk som jag känner. Kul! Hade jag vetat om det så skulle jag kanske varit med på det istället. Jag har helt missat det.

Livat och bra med störningar blir det såklart, men Wille tycks nästan skärpa sig mera då.


Det var få startande idag. Bara korthåriga hundar så vi alla var rädda att de inte skulle vilja ligga på platsen när det var så blött. Men det gick bra och redan då kändes det som en vinst!


Efter vi kört programmet så var jag supernöjd med Wilson. Bra feeling. Det var inte våran bästa tävling poängmässigt sätt, men det spelar ingen roll. Det blev ett andra-pris idag också. Det är ju inte poängen som är det viktiga egentligen, utan känslan. Idag var den jättebra!


Det gick ju bra idag också:

 

    

                                                  
                    

Av Sofie Pettersson - 18 september 2015 22:28

Efter en vecka på nya jobbet så är det riktigt skönt med helg! Jag känner mig helt slut faktiskt. Det är antagligen för att min hjärna håller på att lagra så mycket information som det bara går. Bra har det gått iallafall, men som sagt: TRÖTT! 

                                                  
                     


När jag kom hem tog vi en skogspromenad med djuren.  Det är höstigt ute, men åtminstonde regnade det inte (som det f-n har gjort varenda morgon hela veckan!). Ganska mysigt ändå trots blåsten.


Idag i skogen:

 

Leia:

 

Wilson:

 

I onsdags var vi som vanligt på rehab med Leia. Inte nog med att hon fick lägga till 5 minuters längd på promenaderna, nu får hon börja trava också! 5 minuters trav per dag till att börja med. Äntligen.

Ingen mer rimadyl behövs för tillfället heller. Jätteskönt!

Men som vanligt är det inte bara positivt... De har börjat med klippkort på rehab för seniorer, vilket är bra, men lite för sent för oss när vi redan betalat 5000. Hade sparat flera tusen på det eftersom Leia räknas som senior (8 år). Typiskt! Varför är det alltid så?! Murphys lag...


I helgen har vi lite planer men det återkommer jag om imogon. Nu är det sovdags, jag orkar inte mer. Godnatt!

                                                  
                    



Av Sofie Pettersson - 15 september 2015 21:39

 

Jag känner hur trött man börjar bli nu när hösten kommer. Snart är det mörkt när man kommer hem från jobbet också. Fy!! 😐

Både måndag och tisdag har jag varit "ledig " på kvällen, men ändå har jag inte orkat något speciellt.

Det beror kanske på att jag börjat på nytt jobb. Det har gått bra,men det tar väll på krafterna tydligen.

 

En sak som det är lite brist på nu för tiden är hundarnas socialträning. Därför fick de följa med och handla idag och ta en sväng på stan.  Senare fick jag lite energi och tränade lydnad en stund hemma på tomten. Det får räcka för idag! Jävlar vad Leia är taggad föressten. Hon bara längtar efter att få komma ut och göra något vettigt. Snart så! Imorgon är det dax för femte gången på rehab...

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 13 september 2015 19:27

Idag har jag och Wilson varit i Vaxholm och tävlat lydnad. Det var inte den bästa tävlingen vi har gjort direkt, men inte så dåligt heller.


Wille var loj och ofokuserad idag. Antagligen var det jag som var det och smittade av mig på hunden. Blev en hel del dumma missar. Nollade läggandet t.ex Förutom det nosade han mycket idag, det brukar han inte göra. Han är nog trött tror jag . Ja man kan inte alltid vara på topp!

Nu är det en lydnadstävling kvar som jag anmält mig till, sedan blir det vilopaus från det.


En sak som gjorde mig så himla glad idag var att han tog apporten i munnen! Visserligen släppte han den på en gång men ändå! Han brukar inte ens titta på den. Det var ett framsteg.

Tråkigt nog blev det en nolla som vanligt. Lite snålt tycker jag , man kunde väll ha fått en femma iallafall..

                                                  
                       


Tandvisningen var en tia idag med. Bra där Wille! Nu har han fattat vad som gäller..

Platsliggningen var en tia också. Övriga moment var lite sämre än vad det brukar vara. 8:a på inkallningen och 8:a på hoppet. Han till och med nosade när han sprang mot hindret. Haha.

Stackars Wille! Nu får han vila. Det är inte lätt att vara vikarie.

                                                  
                

Trött liten knäppis:

 

Av Sofie Pettersson - 12 september 2015 10:15

Nu är man inne i en sån här period igen när man har alldeles för mycket att göra... =) Tävlingar, husfix och sånt.

Igår arbetade jag sista dagen på mitt gamla jobb. På måndag börjar jag på mitt nya. Då kommer det bli  mer tid över till hundarna iallafall. Jag kommer spara in minst 1,5 timme bara i restid. Det ska bli skönt!


I onsdags var vi som vanligt med Leia på rehab. Gick bra den här gången med så vi kunde öka på promenaderna med ytterligare 5 minuter. Vi är nu uppe i 2*25 minuter + en 15 minuters på kvällen.

Igår var sista dagen med Rimadyl. Om hon verkar normal får hon vara utan, om hon visar tecken på att ha ont så ska hon få 4 veckor till. Jag hoppas hon kan vara utan nu.

 

Leia är riktigt piggelin. Om allt är bra tills nästa vecka så ska hon äntligen få börja trava. *Hoppas* !!


Imorgon är det dax att tävla lydnad igen. Den här gången i Waxholm. Jag och Wille har inte tränat tillräckligt. Ska försöka klämma in ett pass ikväl. Vi "träningstävlar". =)

Jag har inte så höga förhoppningar utan känner mig jättenöjd med den nivån vi har hållt på sista tiden. Vi tävlar för att ha något vettigt att göra helt enkelt.

Jag tänker såhär: ju vanare hundarna är att vara med på olika saker desto lättare är det att ha dem med på vad som helst. Det är alltid nervöst och rörigt på en tävlingsplats och jag känner mig jättestolt att de kan anstränga sig och hålla fokus ändå!

                                                  
                          

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards