staffedoggblogg

Alla inlägg under november 2015

Av Sofie Pettersson - 30 november 2015 20:28

Det har varit fullt upp här i helgen som vanligt. Blev ingen sovmorgon alls, det får vänta tills nästa...

 

Lördagen började med morgonpromenad i skogen. Regn som vanligt. Efter det bar det av till stallet för dressyrträning med bästa Bonne.

                                                  

        

Meningen var att åka på julmarknad på eftermiddagen men det kändes så lagom upphetsande i storm och spöregn. Istället blev det lite fix hemma, och sedan  träning med hundarna inomhus.

Jag har fått rallyskyltar både utskrivna och laminerade av syster. Man bor ju ganska rymligt nu för tiden så jag byggde en liten bana i allrummet. Just nu ligger nötandet på att backa tre steg. Det har inte gått något vidare alls med den saken på tävling. Men skam den som ger sig!

Vi har ju haft problem med något i början i varje klass och det har ju löst sig efter ett tag.

I nybörjarklass så var det "stå", och i fortsättningsklass var det "stå,gå runt" och "åttans frestelse".

 

På lördag kväll så var jag jättetrött så då blev det bara att lata sig på soffan.

 

När det regnar får man roa sig inomhus:

 

 

I söndags var man uppe FÖRE tuppen för att  gå ut med hundarna innan det bar av till Friends Arena och Stockholm International Horse Show. Wohoo!!

                                                  

               

Vi kollade på hoppningen och den började redan klockan 9 på morgonen. Efteråt gick vi på mässan såklart och sedan en runda i Mall of Scandinavia innan vi åkte hem igen. Jag var inte hemma förän det var mörkt och då var jag ganska slut kan man säga.... Blev lite för mycket mental stimulans för mig med allt folk! Haha.

 

Vinnaren i Grand Prixen:

 

 

Så var det redan måndag och en ny fullbokad vecka..

Måndag: Banken

Tisdag: Hästen

Onsdag: Rehab

Torsdag: After work

Fredag: Förhoppningsvis inget

Lördag: Träna häst

Söndag: Sovmorgon. Stör ej!

 

Hundarna får gilla läget med att ta det lite lugnt. Wilson får ju bara gå  koppelpromenader (dock utan restriktioner på längden). Det är dag 4 nu och än så länge går det bra. Han håller sig i skinnet. =)

 

Imorgor det visst redan December. Fan vad tiden går fort!

                                                  

                      

Av Sofie Pettersson - 27 november 2015 21:20

Sedan ett tag tillbaka har Wilson varit halt i fram efter vila. Direkt när han reser sig så haltar han men det går över efter ett par steg. Jag bokade en tid till samma veterinär som har opererat Leia såklart. Han är bäst, men fullbokad. Vi har fått vänta några veckor på att komma dit. Under tiden har lilla Wille blivit lite sämre. Igår kväll var det iallafall dax för besöket.

 

Ashley började med att titta på Wilson  i trav. Han gjorde böjprov och då kunde man tydligare se att det var höger ben som var problemet. Vi bestämde oss för att röntga både bogled, armbågsled och handled. Wilson fick lugnande inför röntgen. Han brukar gilla att gå till veterinären men igår var han ganska nervös. Det var många staffar på kliniken. Jag såg 4 stycken bara när jag väntade på att Wille skulle somna.

 

Lite nervös:

   

Man ska inte tro det värsta men det gör man alltid ändå när man sitter där och väntar. Väntar i evigheter på svaret känns det som. Jag satt precis så jag såg röntgen bilderna på skärmen också. Lika bra att man inte kollar så noga för då börjar man hitta på en massa egna diagnoser..

 

Efter ett tag kom Ashley och berättade att Wilson har en missväxt i armbågsleden. Pålagring och artros. Lindrigt. Förmodligen har han dragit till armbågen för några veckor sedan och då har inflammationen  blossat upp.

Ash. förklarar det så att hade han varit unghund så går man in i leden och letar efter lösa bitar, men eftersom han är 5 år så gör man inte det nu. Pålagringen sker när hunden växer och eftersom han inte haft problem innan så är det troligast att det kommer gå över igen.

I övrigt såg leden fin ut. Bogleden och handleden såg bra ut.

 

Wilson fick utskrivet Metacam och ordineras koppelpromenader i några veckor. Puh. Det kunde ha varit betydligt värre.  Mest spännande blir nog att se hur det ska gå när han inte får springa av sig ordentligt. =)

 

Som vanligt så blev vi jättebra bemötta på Väsby, och som vanligt kan jag varmt rekommendera Ashley Jury. Han känns väldigt stabil och det gillar jag!

                                                  

         

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 22 november 2015 19:18

Vilken härlig helg vi har haft. Strålande sol! Vi har passat på att vara ute så mycket som möjligt och fyllt på med  D-vitamin medans det går. Man vet aldrig när det kommer igen..

 

Både lördag och söndag har vi tagit lååååånga morgonpromenader. Det har varit ganska kallt men fint. Hundarna är superglada! De blir piggare när det är kallt ute.

     

I lördags så var jag och Bonne på dressyrträning. Det gick kanon! Det är så roligt.

                                                  



      

Efter jag varit i stallet så gick jag och hundarna ut i skogen och plockade mossa och sånt. Här ska julfixas! I år ska jag gå All in med julpyntet! Ernst kan slänga sig i väggen. =)

Har redan tjuvstartat lite idag...

 

Jag har till och med satt upp julgardiner! Haha. Jag som aldrig ens haft gardiner.

Vet att det är lite tidigt men nästa helg är det fullt upp. Bland annat så är det Stockholm International Horseshow som gäller. Ska bli superkul!

 

Förutom julpyntat så har vi städat huset och fixat på tomten idag. Imorgon är det redan måndag och dax för ännu en arbetsvecka. Tillbaka till att inte hinna någonting på kvällarna igen.  Helgen är alltid för kort!

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 20 november 2015 20:00

Efter onsdagens besök på rehaben så har vi börjat med nya övningar. Balansplatta!

Det är för att variera träningen ytterligare och för att Leias alla små muskler i benen ska stärkas.

 

Det går lika bra att träna med pilatesboll, men nu hade min syrra en balansplatta som vi fick låna . För att minska halkrisken så lindade jag in den i vetflex. Funkade finfint! =)

 

Vi börjar med att hundarna bara ska gå upp på plattan och hitta balansen. Sedan ska vi utveckla till att de cirklar runt åt båda håll. Det blir ju som klossträning som man använder vid lydnadsträning fast svårare. Två flugor i en smäll!

 

Tillbaka till toppform! Leia:

Wilson: 

 

Det här är vad vi roar oss med på fredagskvällen...Trevlig helg!

Av Sofie Pettersson - 15 november 2015 19:00

Idag bar det av till Vågsjölunds gård i Arninge för tävling i rallylydnad. Tävlingen var i ridhus på en stor gård med mycket hästar av alla slag. Många supergulliga shettisar!

                                                  
                

Själva tävlandet idag gick inget vidare alls. Banan var egentligen inte så svår, det var inte det som var problemet. Vi inte på topp helt enkelt!

Det var svårt att värma upp hundarna för det fanns lixom ingen yta att göra det på. Stallplan och gångarna mellan hagarna var leriga som attan. Haha, ja det är mysigt med hästar den här årstiden...

 När ekipaget före gick ut från plan då fick man värma upp i ridhuset de där minutrarna innan man själv skulle starta. Passade inte oss så bra, och jag var nevösare än vanligt.

 

Wille startade först och gjorde en hyfsad runda. Onödiga missar pga. av slarvig matte!

Leia är inte så rolig just nu. Antagligen för att hon snart ska löpa. Hon nosar en massa vilket inte är likt henne. Jag gjorde massa onödiga fel som gjorde henne osäker också.

Måste träna mera på högerhandlingen!

 

Inga kvalificerade resultat idag, men det tar vi igen nästa gång! Hundarna uppförde sig jättebra på tävlingsplatsen trots massa störningar av diverse andra djur. Duktiga vovvar!

                                                  
                 

Söta är de iallafall:

 

Trevligt som vanligt föressten att träffa folk man lärt känna när man är iväg och tävlar!

                                                  
           

 

Av Sofie Pettersson - 14 november 2015 16:41

Jag älskar lördagar! Det är bästa dagen på hela veckan.

                                                  
            

Idag har vi bara tagit långa skogspromenader. Skönt! Vi vilar och laddar upp inför imorgon!

     

 

Av Sofie Pettersson - 10 november 2015 18:58

Igår fick Leia följa med mig till stallet. Hon har varit så pigg på sista tiden. Inte vill hon ligga på soffan och lata sig längre, hon vill göra saker. Stackarn har fått tagit det lugnt alldeles för länge efter alla operationerna. Men nu är hon som ny. Nästan för pigg(och lite ouppfostrad). Gammeltanten. =)

 

På söndag ska vi tävla rallylydnad i ridus, och då kan det ju vara bra om man ens tränat i ett ridhus innan!

Nu känns det inte stabilt alls inför helgen! Haha. Hon var jättebusig. Kör ner hela ansiktet i spånet, nosar och letar efter havrebollar. Det bådar inte gott inför tävlingen! Ja, ja det får bli som det blir... Hunden är ju glad iallafall!

                                                  
                  

Löpet är på gång också och då är hon annorlunda. Lyssnar inte alls lika bra. Hon blir lite kokko helt enkelt.

 

Snyggon! Leia och Bonne:

 

För en gångs skull så var det Wille som fick vara hemma och vila.

En riktig livsnjutare det där....

 

Idag har vi kört ett ordentligt pass rallylydnad också. Det blir nog det sista innan helgen. Jag tycker båda hundarna jobbar med mycket bra attityd. Det gäller bara att försöka styra dem rätt så att inte den glada energin går över styr. Det är inte det lättaste just nu. Dessutom är avancerad klass ganska svårt. När hundarna tycker jag är för otydlig så försöker de skojja till det lite och då kan det gå hur som helst.

Förhoppningen är såklart att klara kvalificerat resultat, men det är inte säkert. Ligger vi lika ungefär som sist så blir jag nöjd ändå.

                                                  
                         

 

Av Sofie Pettersson - 8 november 2015 19:53

Jag hade STORA planer för min lediga helg. Jag skulle vara ute i skogen och vid havet i det soliga vädret och bara ta det lugnt. Inga inbokningar alls. Bara vara ute och njuta av den vackra hösten....

 

Vaknade upp på lördag morgon till SPÖREGN?! Nä, men vaf--n! Varför är det alltid så? Fint väder när man på jobbet och när man äntligen kan gå ut så blir det skit. Ja, ja. Thats life.

 

Hundarna vill inte heller gå ut när det regnar. Jag var lite smart och tänkte att jag går en riktigt lång morgonpromenad så det typ räcker för hela dagen. Allt kommer bli genomsurt och då blir det jättejobbigt om man måste gå ut igen efter ett tag.

 

Glada miner! Regntäcken på:

 

Gjorde lite godissök i skogen  och sedan när vi kom in så fick de jobba för frukosten också. Efter det var djuren rätt nöjda med att ligga inne framför brasan. Jag passade på att städa och sånt. Ett par timmars eldning på tomten blev det också i lördags.

Till kvällen klarnade det upp så söndagen ska nog bli bättre...

 

Nähäpp. Nästa morgon spöregn igen! Jag gav upp mina planer om mysiga skogspromenader. Bara att börja om med samma procedur.

 

Leta godis i en sökruta:

 

Fick ju i och för sig lite andra bra saker gjorda istället. Handling och städning.

 

På eftermiddagen åkte jag till stallet och då hände det: solen kikade fram!

                                                  

                

Det blev iallafall en mysig uteritt med bästa Bonne!

 

Ja det var min helg det. För kort som vanligt,jag hann typ ingenting!

                                                  
                 

 

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards