staffedoggblogg

Alla inlägg under februari 2016

Av Sofie Pettersson - 28 februari 2016 19:19

Idag har jag och Wilson varit på en efterlängtad hundträff hos Eva Sognevik i Frösunda.

Hela 19 (!) hundar var det med idag. Härligt vårväder med strålande sol hade vi också. Det kan knappt bli bättre (jo, om det var lördag och inte söndag).

                                                  

    

Det var mindre fri lek idag,och mera träning. Perfekt för Wille och mig.

Promenaden började med hundmötesträning i olika övningar. Det blir en bra start och alla hundar hinner spana in varandra ordentligt. Det blir också träning att fokusera på föraren istället för på alla nya hundar.

T.ex så sitter hundarna på rad med en meters mellanrum och en i taget går fot i zick-zack mellan alla.

 

När vi kommit vidare en bit i skogen så blir det mer stadgaövningar.

 

Platsliggning i grupp med störning:

 

 

Vi har de här hundträffarna att tacka för alla 10-poängare i platsliggning på tävlingar!

 

Sitt i grupp medans föraren går iväg:

 

Mellan övningarna så blir det fri lek. Wilson fick vara kopplad idag också eftersom det var så många nya hundar och lite rörig stämning. Han är bara lös med hundar han redan känner.

Han blir uppstressad när de andra leker. Riktigt jobbig faktiskt. Han vill ha koll på alla så att inget "hemskt" ska inträffa.

 

Efter leken blev det mera träning och då lugnade han ner sig igen.

 

Vi var ute i flera timmar. Tur att man hade med sig bra fika! =) Wilson har sovit nu sedan vi kom hem. Trött och nöjd hund!

 

När vi kom hem så fick Leia en egen promenad efterföljd av lite lydnadsträning på tomten. Vi gick över åkrarna så hon fick springa av sig lös. Hon är så lättsam jämt! Rena rama drömhunden jämfört med lillebrorsan... =) Känns knappt som man har någon hund med sig när man är ute själv med henne. Soft!

 

Tjoho:

 

Finaste Leia:

 

Ja men det blev ju en riktigt bra söndag också!

                                                  

          

 

Av Sofie Pettersson - 27 februari 2016 20:08

Lördag och strålade sol. Kan det bli bättre?!

 

Började morgonen med en långpromenad i skogen innan det var dax att åka till stallet. Våren är på väg. Solen värmer idag!

     

När jag kom hem igen så åkte vi till "stan" och tog en promenad där vid vattnet. Komma ihåg att göra det oftare: ta med djuren ut bland folk!

   

Lördag: bästa dagen på hela veckan!

                                                  
                         

 

Av Sofie Pettersson - 24 februari 2016 20:39

Jag höll löftet till mig själv och åkte iväg till klubben på öppenträning. Det har varit på tok för lite träning i vinter så det är mycket att ta igen..

 

Jag tränade lite allt möjligt idag. Det känns som jag inte har någon riktig bra plan. Det måste jag skaffa mig. Eller måste jag det egentligen? Jag har ju aldrig haft det förut. Det är sen jag började tävla som det känns som man måste ha det. Fast det har ju iofs. gått hyfsat bra ändå. Hm... risken är att det blir för mycket press och  då blir det tråkigt.... Äh, jag fortsätter som vanligt ett tag till.

 

Hur som helst så gick det bra med träningen ikväll. Speciellt med Leia. Hon är väldigt glad. Vi tränade t.ex sändande till kon, och det kunde hon minsann! =) Måste ju börja så smått att nöta in momenten till mästarklass...

Jag såg nyss en bra film på nätet hur man lär in konen på ett bra sätt. Jag kan knappt vänta till att börja testa det med Wille (det ska jag träna hemma på tomten). Leia hon lär ju sig allt ändå. Fråga mig inte hur?

 

Wilson är ganska lättstörd nu för tiden. Han beter sig lite konstigt och är ovanligt lättstressad. Jag tror att det beror på för lite träning i vinter, dels pga. skadan som krävde vila och tråkiga koppelpromenader, men också mörkret och kylan. Nu gäller det att komma igång ordentlig. Jag har tänkt att börja springa med honom igen snart också så han får göra av med mer energi (men under kontrollerade former).

Kvällens träning gick hyfsat bra ändå. När jag kände att han blev disträ så bröt jag och lekte med honom istället. Vi körde lite tricks också, och hans favorit: hopp!

 

Nu har jag två trötta hundar här hemma och de har en lika trött matte (utan dåligt samvete för en gångs skull).

                                                  
                              

Efter träning bli det mys inne:

 

 

Av Sofie Pettersson - 20 februari 2016 19:45

Idag var det Wilsons tur att tävla lydnad. Det var på Norra Stockholms hundsportcentrum. Jag var osäker på om jag skulle åka eftersom han varit lite stingslig på sista tiden. Jag har tränat för lite bland andra hundar. Vi kom iväg till slut och det var bra. Nu kommer han vara trött iallafall en dag eller två.... =)

 

Väntan på start. Lite nervös:

 

Det började inte alls bra. I gruppen som hade platsliggning innan oss så reste sig en hund och sprang fram till de andra. Han började till  och med att rida på en annan hund som låg ner. Fy! Inte ok! Gud förbjude att det skulle hända Wille. Det skulle bli katastrof!

Den här incidenten gjorde mig supernervös. Jag tyckte iallafall att domaren var bra som lät den hunden gå av plan och de andra fick göra om platsliggningen.

 

När det var våran tur så slog mitt hjärta så hårt så jag är säker på att det syntes. Wille låg inte helt stilla heller utan ålade framåt. Det gick bra iallafall. Puh! Världens längsta minuter...

 

Efter lång väntan var det dax för vårat individuella program. Det gick inget vidare idag. När det blev en nolla på läggandet så tappade jag fokus. Det ledde till en på ställandet också. Surt!

Wille var okoncentrerad idag (tränat för lite i vinter), men på hans "säkra" grenar blev det höga betyg ändå.

 

Platsliggning: 9

Tandvisning: 9 (!)

Linförighet: 7,5 Helt ok!

Inkallning: 10

Hopp: 10

Apportering: 0 såklart. Han tog den i munnen idag men släppte direkt = framsteg!

 

Det blev 124 poäng sammanlagt (3:e pris).

Jag är nöjd med honom ändå. Vi har ju trots allt inte tränat så mycket. Han kändes ganska lugn idag bland de andra hundarna. Gjorde inga dumheter.  Duktig kille!

Nackdelen med att tävla inomhus föressten är att det oftast är trångt och dåliga möjligheter till uppvärmning. Idag fick man gå in i ett rum och värma upp medans ekipaget innan var på plan. Det blir tyvär för lite tid för min hund. Jag måste komma på något bra sätt att lösa det problemet... Annars är det ju soft att vara inomhus...

 

Efteråt kan man slappna av :

 

Av Sofie Pettersson - 17 februari 2016 20:35

Idag var det terminens första öppenträning på min "nya" klubb Roslagen. Jag hade bestämt mig för att verkligen försöka åka  dit oavsett hur trött jag är och oavsett väder. Nu var det inte direkt optimalt för mina frusna hundar, men med mycket kläder så..

Jag klädde på dem både tröjor och täcken och åkte iväg och tränade en stund. Det var kul!

                                                  
          

Det fanns en rallylydnadsbana uppsatt (fortsättningsklass) som båda hundarna fick gå några gånger. Med Wilson så bytte jag ut alla "ligg" mot "stå" istället. Dumt att tvinga honom att ligga i snön när han knappt vill sitta. Leia funkade det bra med.

 

Efter det tränade vi lite vanlig lydnad och lite roligheter som slalom t.ex i korta pass. Jag varvade hela tiden mellan hundarna  för att undvika att de frös fast. =)

Vi höll på i en timme ungefär, det var lagom. Leia var på topphumör!

 Bra att äntligen komma igång och träna med störning av andra hundar igen. Det har ju inte blivit så mycket av den varan på sista tiden. Från och med nu ska jag försöka vara med på onsdagsträningarna så ofta jag kan!

 

Tillbaka på banan:

 

 

Av Sofie Pettersson - 13 februari 2016 19:04

Idag var jag och Leia på lydnadstävling i ett ridhus i Norrtälje. Jag anmäler mig till tävlingarna som ligger här i närheten. Anledningen till att det var Leia som fick starta idag var att den här årstiden kan det vara så kallt, så även om det är "inomhus" så blir det för kallt för Wille.

Idag var det samling klockan 12.45 så det blev rena rama sovmorgonen!

                                                  
        

Vi började morgonen med en lång promenad i strålande sol. Riktigt fint ute! Om alla vinterdagar var så här så vore det inte lika jobbigt...

   

Vi kom i god tid till tävlingsplatsen så jag och Leia gick en promenad där också. Kul att gå på nya ställen ibland.

Frötuna kyrka:

 

Så hur gick det med tävlandet då? Jo, det gick bra!

Jag har ju inte så höga förhoppningar på Leia i lydnad direkt. Hon tycker inte det är så jätteroligt att jobba i typ 5 minuter utan belöning. Men idag var hon riktigt glad.

 

Upplägget på tävlingen var bra idag med platsliggning och tandvisning sist. Man startade alltså med det individuella programmet.

 

Det började knackigt med linförigheten då Leia var lite seg. Sedan gick det bättre.

9:or på inkallning och hopp. 7:a på läggande som var ganska långsamt.

8:a på apporteringen för hon tog den inte först.

Helt okej poäng med tanke på att vi inte tränar så superseriöst.

Sedan kom en irriterande 0:a på ställandet. Det blev ett missförstånd och hon stannade inte på första kommandot utan jag fick säga en gång till. Typiskt på just det med hög koefficient! Aja, shit happens!

10:a på både platsliggning och tandvisning.

 

Det slutade iallafall med ett andra pris. Inte så dåligt alls! Jag är nöjd med dagen, synd bara på en onödig miss. Leia var glad och det kändes jättebra!

 

När jag kom hem så lade jag ett spår åt Wilson. Jag gjorde det lite längre än vanligt. Först gick vi en promenad och sedan fick han ta spåret. Det gick galant. Han är duktig på det han min lilla Wille...

 

Nu orkar jag inte lyfta ett finger till idag så nu är det soffan som gäller. En bra lördag som vanligt!

Av Sofie Pettersson - 9 februari 2016 20:16

Nu har jag laddat upp filmer från rallytävlingen i lödags.

 

Först var det Leia. 88 poäng och en 7:e placering!

Sedan var det Wilson. 96 poäng och en 3:e placering!

Jag är fortfarande jätteglad för mina duktiga hundar! Det har inte ens varit jobbigt att jobba. Haha.  För en gångs skull så var marginalerna på rätt sida..  =)

Av Sofie Pettersson - 7 februari 2016 10:10

Igår gick vi upp tidigt för att åka till Stockholms Hundsportcentrum och tävla rally. Sist vi var där så var det så himla trångt, men den här gången var det lite bättre. Jag undrade som vanligt vad f-n man gett sig in på. Wilson var nervös (smittad av matte såklart), dessutom var det hans comeback efter skadan. Han gör sig ju inte så bra på trånga ytor med mycket hundar. Leia däremot tog det cool-lugnt.

 

Leia startade först. Det var 42(!) sycken ekipage i avancerad klass. Jag kände när jag gick banan att den skulle passa mina hundar bra. Inget spring, bra flyt och luftigt mellan skyltarna. Backa tre steg var visserligen med. Den har vi ju lite problem med, men annars kändes det bra.

 

Uppvärmning innan start:

 

Jag kände att det gick riktigt bra efter Leias runda. Så bra att jag höll på att glömma bort att jag skulle till honnören.

 

Leia i honnören:

 

Hunden på banan smet fram till henne. Det syndes på långt håll. Tack gode gud så är Leia stadig och låg kvar.

 

Sedan var det ett par timmars väntan innan Wille skulle starta. Jag fick knappt någon kontakt med honom alls så jag värmde upp honom läääänge ute. Inne var det för trångt.

 

Syster Lena och en lite smått nervös Wilson:

 

Banvandring igen. Dit nosen pekar där är matte:

 

Wilson gjorde också en riktigt bra runda. Han kändes som en tickande bomb, och mot slutet började han skälla också för han blir så taggad. Det gick bra iallafall. Puh! Jag är supernöjd med att vi satte backa, det var första gången.

Honnören gick också bra:

 

Vad blev resultatet då? Jo, 88 poäng för Leia och 96 poäng för Wilson! Wohoo!! Jag är superglad! En 7:e plats och en 3:e plats av 42 starter! Wille tog dessutom titeln RLDA.

Den här gången var det definitivt värt att gå upp klockan 5 en lördagmorgon.

                                                  
            

Bästaste hundarna. Idag är ni DYRA!

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards