staffedoggblogg

Alla inlägg under mars 2016

Av Sofie Pettersson - 29 mars 2016 21:44

Igår var jag och Wilson på hundträff hos Eva Sognevik i Frösunda. Vi hade verkligen tur med vädret. Strålande sol! Årets första riktigt varma dag.

 

Den här gången var det inte så många hundar med. Kanske ett 15-tal. Det var bra stämning och Wilson kändes ganska lugn.

Som vanligt så började vi träningen med en del övningar så hundarna fick kolla in varandra ordentligt.

Sedan var det fri lek. Eftersom stämningen var bra så bestämde vi att Wille också skulle få leka. Han fick börja med en mindre grupp med bara två hundar. Det var två tikar som han träffat tidigare. Vi gick före de andra på åkern och släppte våra hundar. Det gick jättebra! Även fast Wille blev tillsagd av Tessla ett par gånger så respekterade han det och uppförde sig kanon.

 

Jag är mycket tacksam till de två mattarna som ställde upp med sina hundar så att han fick en bra lek-upplevelse och kunde slappna av.

 

Efter lite mer träning och fika så var det dax igen för lek. Nu hade ett par  hundar med förare droppat av så gruppen var ännu lugnare. Då fick Wilson vara med och leka med alla. Det gick hur bra som helst! Jag (och många andra) var jätteglada.

 

När hundarna får leka så är det viktigt att människoflocken går tillsammans och inte splittras. Vi rör oss också hela tiden framåt. Då blir det inte tid för gruff mellan hundarna.

 

Wille lekte extra mycket med två hundar. En dalmatinertik och en staffehane(!).

 

Det blev en jättelyckad dag för oss och Wilson kommer hem med nya positiva hundbilder. Toppen!

                                                  

              

 

 

Av Sofie Pettersson - 26 mars 2016 18:28

Idag var den första riktiga vårdagen. Sol och 10 plus. Jo, jag tackar jag!

                                                  
          

I morse gick vi en lång promenad i skogen och längs havet. Vi gjorde bara roliga saker som att söka godis i träd t.ex

 

Efter det åkte jag till stallet och tränade hoppning/markarbete med Bonne. Det var superkul!

 

När jag kom hem så gick vi en ännu längre promenad i härliga vädret.

 

Vi var ute i över en timme. 6 kilometer blev det.

 

Äntligen börjar isen försvinna också. Årets första chans att känna på vattnet:

   

En kanondag helt enkelt!

                                                  
                

Av Sofie Pettersson - 25 mars 2016 20:26

Äntligen så har man lite extra lediga dagar igen. Först är det fyra nu, sedan jobbar jag tisdag, onsdag, och sedan blir det fyra dagar till. Nice! Jag ska ge mina hundar mycket tid, och så ska jag försöka vila. Började i morse med att sova ordentligt...

                                                  

              

Jag har börjat så smått att förbereda hundarna inför Mästarklass  i rallylydnad. Den här veckan har vi tränat på "sidbyte bakom". Som vanligt så fattar Leia hur man gör. Wilson blir som vanligt övertaggad och jävlig när det är någon nyhet som han inte riktigt förstår.

 

För att slå två flugor i en smäll (Wilson+jag) så har vi börjat springa igen. Det blev en runda igår kväll tillsammans med Veronika. Perfekt för Wille som behöver göra av med energi.

 

Jag tycker också att det syns resultat på Leia efter 3 veckor med nya träningsschemat. Dessutom är hon mycket piggare igen. Då är det värt allt slit!

 

Övning ger färdighet. Efter typ ett års tränande så sitter  Willes "nya"trick. Snacka om late bloomer..

   

En annan sak som han faktiskt har gjort framsteg i så är det apporteringen! Jag har använt mig av flera olika tips och till slut utvecklat min egen metod som verkar funka.Jag ska berätta mer om den en annan gång. Jag hoppas att jag snart kan visa upp ett färdigt resultat här....

 

Nu blir det slappa i soffan. Imorgon är en ny dag, då står bla. hoppning med Bonne och spår med hundarna på schemat!

 

Trevlig helg!

                                                  

                

 

Av Sofie Pettersson - 22 mars 2016 20:37

Idag var det övertid igen på jobbet och jag om hem sent. Jag kände ingen lust med något överhuvudtaget och var inte alls rolig på promenaden. Vi gjorde  alla fysövnigar på schemat ändå, men inget mer än det. Tråkig matte. In och äta och lägga sig typ....

 

Men efter ett tag så fick jag plötsligt ett ryck och lust att träna hundarna. Hittade leverpastej i kylen och satte igång. Jäklar vad roligt det blev. Uppskattat till max. Vilka duktiga och villiga hundar man har egentligen. Nej, nu får det vara nog med bitterheten! Det räcker faktiskt med att man gör något litet bara. Hur svårt ska det va?!

 

Bästaste hundarna! Hur söta får man vara?  Valpar i all ära, men de blir bara bättre och bättre med åren..

                                                  
           

 

Leia:

 

Wilson:

 

Av Sofie Pettersson - 20 mars 2016 11:44

Hela veckan har jag kommit hem sent. Jag har inte hunnit med någonting alls känns det som. Jag har koncentrerat mig på att följa fysträningsschemat ordentligt med hundarna. Så någon annan träning har det inte blivit mycket av tyvär. Därför har hundarna fått extra mycket tid nu i helgen. Jag har inte haft några andra inbokningar, förutom träning med Bonne(hästen) i lördags som för övrigt gick kanon!

 

Igår var det hyfsat promenadväder så vi var ute mycket i skogen. Nu har jag hittat en till bra runda vid sjön. Jag lägger in lite träning på promenaderna, och sedan så har vi kört lite hemma på tomten också.

 

Balansträning i skogen:

   

Väderguden motarbetar mina träningsplaner på den lediga söndagen. Det har snöat 1 dm! Varför?!

Det blev iallafall en lång morgonpromenad på 6 km. Planen är att springa sedan med Wille. Får se hur det blir med det nu...

Varsit spår är lagt trots snön. Det ska vi ta i eftermiddag.

 

Söndag morgonpromenix:

   

Det börjar dra ihop sig nu inför nästa tävling i rally. Jag har anmält Leia till dubbla starter i avancerad klass. Målet är att klara ett kvalificerat resultat så hon också blir klar för mästarklass. Wilson är bara anmäld till en start. Måste spara lite pengar! Haha.

Tävlingen är i Bro-Håbo i början av April.

Dax att börja träna nu ordentligt!

                                                  
        

Av Sofie Pettersson - 12 mars 2016 21:06

Bästa dagen på hela veckan. LÖRDAG! Började morgonen med våran nya långrunda på 6 km. Hundarna var på strålande humör, och jag med. Det var första gången vi gick rundan själva. Jag blev lite nervös i skogen när jag inte var säker på vägen. Man vill ju lixom inte gå vilse och vara tvungen att vända när man redan gått i 50 minuter... Som tur var kunde djuren vägen så det var bara till att lita på dem. Det gick ju bra. Puh!

 

Mot skogen:

   

När man nästan är hemma så kommer man till en sjö. Nice! Innan förra helgen visste jag inte ens att den fanns.

Här blir det bad i sommar:

 

Efter morgonpromenixen blev det en tur hem till mamma på Ljusterö. Med oss hem hade vi massa nya rådjursskankar så nu kan vi lägga nya spår. Kanske blir det imorgon..

 

På eftermiddagen blev det strålande sol så passade vi på att fixa och dona lite på tomten.

 

Vid halv sju så mötte jag och Wilson upp Veronika från jobbet. Dax för årets första springtur! 3,5 kilometer blev rundan. Det gick faktiskt bra. Wille skötte sig utmärkt. Han tyckte nog det var skönt att göra av med lite energi.

 

Nu har jag två trötta och nöjda hundar som ligger och snarkar i soffan. En bra dag!

                                                  
                       

Av Sofie Pettersson - 11 mars 2016 20:15

Nu har det gått en vecka sedan Leia fick ett nytt träningsschema av hundfysiologen. Dax att få tillbaka alla förlorade muskler! Jag kör samma schema på båda hundarna. Det kommer bli mycket jobb vill jag lova. Som sist så kommer jag att följa det till punkt och pricka..

 

Veckans övningar(förutom vanliga promenader):

 

*skritt i mjuk mossa/blåbärsris 15 min. Ska ökas succesivt till 45 min.....

* cavaletti med olika höjd och längd. 4 repetitioner i skritt. Jag har byggt en bana i skogen.

*intervaller med ökad trav. 4*70-100 meter.

*lätt drag. Öka succesivt längd. Jag har använt sele+linor+4kg vikter. Hon tycker det är superkul.

*viktmanschetter enligt instruktioner.

 

Alla fysövningar ska göras ca 3-4 gånger per vecka. Varje dag har vi skrittat i skogen. Puh! Undra vem som tycker det är jobbigast? Matte med två vilddjur i koppel som inte ser någon mening med att gå sakta, eller hundarna...?

                                                  

                    

Nu hoppas jag att det är slut på dumma skador, och jag hoppas att jag säger för sista gången: Tillbaka till toppform!!

 

Bästa Leia!                                               

Gamla bilder:

           

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 6 mars 2016 20:50

Idag hade vi tur och fick sällskap av grannen och hennes tre hundar(2 Kleiner Munsterländer och 1 Schäfer). Jag hittar ju inte så bra här i krokarna och vågar inte gå hur som helst i skogen. Hon visade oss en ny runda. Den tog 1 timme och 10 minuter, och var typ 6 kilometer. Perfekt helgmorgonrunda!

Det var lugnt mellan hundarna och Leia tyckte det var toppen att vara ensam med fyra hanar.

                                                  
                  

 

Det passade ju bra  att trötta ut djuren på en gång för idag var det renoveringsdax. Målning av hall stod på schemat. Som alltid när man börjat så undrar man varför? Det är alltid jobbigare än vad man tror! Förstår att så många har huset fullt med träfärgad panel. Asdrygt att måla!

Slutresultatet blev iallafall bra.

 

Hundarna var trötta resten av dagen så det blev bara en kortare skogspromenad på eftermiddagen.  Jag fattar inte hur det redan kan vara måndag imorgon. Vart tog mina extra lediga dagar vägen?

 

Trötter:

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards