staffedoggblogg

Alla inlägg under oktober 2016

Av Sofie Pettersson - 28 oktober 2016 20:54

Efter en regnig vecka så tittade solen äntligen fram! Det blev en lång promenad i skogen på eftermiddagen. Härligt!

 

Dagens träning blev en uppletande-ruta på ca 20*20 meter där jag gömde mina vantar som hundarna sedan fick söka upp. Superkul jobb! Nu har Wilson också lärt sig apportera föremål jag gömmer. Det är så roligt att se hur glada de blir när de hittar rätt. Två gånger var fick de söka av rutan, sedan gick vi hem och tränade en stund på tomten också.

Idag lade jag krut på apportering som i klass 2 och sändande till kon från mästarklass.

Duktiga hundar idag!

 

Nu är det soffmys och uppladdning inför morgondagen när dressyrträning med Bonne och trädfällning står på schemat! 

 

Av Sofie Pettersson - 25 oktober 2016 18:15

I söndags var det dax för våran andra start i mästarklass. Dubbla klasser på Bro-håbo bk.

Zandra var snäll och följde med och hjälpte mig med hundarna. Vi hade minst sagt otur med vädret den här gången också.. Regnigt och jävligt hela långa dagen!

 

Den här gången var banorna dömda av två för mig nya domare. Det är inte lätt i mästarklass, det vill jag lova! Tätt mellan skyltarna och långa banor. Det gäller att hålla huvudet på topp.

 

Första starten gick trots vädret helt okej. Leia var på bra humör och gjorde en bra runda. Det visade sig sedan att vi fick 86 poäng och tog Mästartiteln. På tre raka starter! Grymt!

 

Wilson tyckte inte att det var lika kul i regnvädret. Han gjorde en ganska bra runda ändå och slutade på (lite irriterande) 66 poäng.

 

Andra banan tyckte jag gick ännu bättre med Leia, men det tyckte inte den domaren. Hehe. 66 poäng där. Domaren var ganska hård faktiskt....

                                                  

            

Wille var inte alls på bra humör på start nummer två. Han blev riktigt elak. Skällde och hoppade och sånt. Det var nära att jag bröt. Jag förstår honom iallafall, det är inte kul att frysa! Jag tror också att han blir dum när han blir trött och inte orkar koncentrera sig längre. I början av banan går det jättebra, men sedan ballar han ur...

 

Det jag är mest nöjd med är att båda hundarna klarade "bärande av föremål" som dessutom var två gånger på samma bana.

                                                  

                 

Nu blir det inga mer utomhustävlingar för i år. Jag tänker inte heller åka land och rike runt för att Wilson ska försöka ta en titel utan vi tar nya tag till våren. Det som är synd är ju att till nästa år höjs kvalificeringsgränsen i Mästarklass radikalt från 70 till 90 poäng. Det blir något att bita i! Hehe. Ja, ja ska man vara mästare så ska det ju vara svårt...

                                                  

                     

Bro-Håbo hade arrangerat tävlingarna superbra. Allt flöt på jättesmidigt trots så många ekipage.

Efter en heldag i kylan och regnet så var det hur skönt som helst att komma hem till soffan!

 

LP1

Av Sofie Pettersson - 16 oktober 2016 18:08

Idag bar det av till Väsby bk. för tävling i lydnadsklass 1. Jag som gärna vill ha ett tidigt nummer fick 19 och startade sist i klassen.

Först var det platsliggning, och den gick ju bra så sedan var det bara till att vänta. Den här gången var det värt det alla gånger för Leia var på topp!

 

Jag värmde upp henne som planerat med att bara göra roliga saker. Det funkade kanon! Leia drog till med personbästa. 174,5 poäng räckte till en andraplacering och inte nog med det, Lp1!

 

Domaren sade jättefina saker om henne innan vi gick av plan. Jag blev så glad så det nästan kom tårar. Bästa Leia!

 

Av Sofie Pettersson - 15 oktober 2016 20:40

Morgonen började bra först med sovmorgon och sedan en promenad i skogen.

 

Finaste:

 

Väskan packad och hundarna i bilen, sedan bar det av till Åkersberga. KM på Öbk, min hemmaklubb, trodde jag....

Kom fram och tänkte: hm...här var det dött? Ja. För KM är imorgon!! Jäkla skit också!

Jag blir så trött på mig själv! Jag har ju fått mail med "uppdaterad inbjudan", men inte såg jag någon skillnad? Skillnaden var DATUMET!!

Haha. Det var ju väldigt tråkigt för imorgon ska jag till Väsby med Leia och tävla lydnad. Såklart samma tid också. Typiskt!

Det hade ju i vilket fall som helst varit en dubbelbokning, men då hade jag haft möjlighet att planera bättre..

 

Ja,ja skitsamma. När jag ändå var på klubben så passade jag på att träna istället. Gick riktigt bra. Härlig attityd idag. Hoppas det går lika bra imorgon på tävlingen (förmodligen inte, men ändå). Den här gången ska jag köra samma upplägg som sist: rolig uppvärmning med bara tricks och sånt så ska nog Leia hålla humöret på topp!

                                                  

                         

Platsliggning idag på Öbk:

 


Av Sofie Pettersson - 9 oktober 2016 20:29

Först så blev kursen som jag och Wilson skulle gå inställd, och sedan missade vi tävlingen i helgen. För att trösta mig själv lite så har jag nu anmält oss till en annan kurs.

                                                  
                            

Den här gången blir det Nosework. Jag har googlat runt, och det verkar kul. Vips dök det upp en kurs här i närheten. Perfekt!  Wille är ju superduktig på att använda näsan och det ska bli kul att utveckla honom lite till i det. Jag tror det kan passa honom som handen i handsken!

 

Snart blir det kurs för den här lille muppen:

 

Av Sofie Pettersson - 8 oktober 2016 10:55

Idag skulle jag och hundarna egentligen åkt långt bort för att starta våran andra tävling i Mästarklass. Men gud hade andra planer för oss så nu blir det till att göra annat i helgen. Vila t.ex

                                                  
                            

Eftersom min bil inte är att lita på och eftersom jag ärligt talat inte kan köra själv till ett ställe jag inte hittar när jag är både nervös och har en tid att passa så skulle jag få samåka med en annan tjej. Det är inte det lättaste att hitta någon att åka med två stora hundar varav den ena är Wilson som är mycket speciell och inte gör sig så bra i trånga utrymmen med främmande hundar. Maria själv har tre hundar med sig, men vi hade planerat så det skulle gå bra ändå.

 

Så himla oturligt vart det att jag hamnade först  i klassen och hon sist. Det betyder minst 4 timmar mellan våra banvandringar. Vi var dessutom anmälda till dubbla starter vilket ändå kommer göra dagen jättelång. Eftersom hon är snäll och kör så kände jag att jag inte kan kräva av henne att köra mig så tidigt för att sedan vänta. Tyvär så var det omöjligt att byta starttider så jag valde att stryka mig istället. Shit happens!

 

Det är inte schysst för varken hennes eller mina hundar att vara många timmar i onödan på en tävlingsplats om man inte måste. Det ÄR stressande för hundar i sådana miljöer även om man har bur med sig osv. Det tar flera dagar att återhämta sig efter en stor tävling iallafall.

 

Maria lyckades också starta typ årets längsta facebook-diskussion när hon ställde en fråga i en grupp om hur arrangörer ställer sig till samåkning, och hur man kan lösa sådant på ett bra sätt. Nu var det dessutom så att arrangören uppmanade folk att samåka.

 

Folk orkar lixom inte läsa ordentligt utan ger sig in i diskussioner ändå på ett otrevligt sätt. Det verkar som att vissa struntar i hur hundarna mår bara de får tävla. Även om våra hundar var bästisar så skulle inte jag lämna djur från två olika flockar instängda tillsammans i en bil. Jag skulle inte heller vilja ha mina hundar liggandes i bur eller vandra runt på tävlingsplats i flera timmar i onödan. En tävlingsdag blir i vilket fall som helst jättelång, och då tänker iallafall jag bespara mina djur på onödig väntan....

 

Om två veckor så är vi anmälda till en annan tävling så då får vi chansen igen!

Nu blir det annat i helgen istället, ett besök till familjen t.ex

 

Nya tag i det här om två veckor! Gamla bilder:

   


Av Sofie Pettersson - 2 oktober 2016 15:35

Idag var jag och Wilson till Häverö bk. för att täva lydnadsklass 1. Jag hade redan bestämt innan att det får bli sista gången som vi kör lydnadsklass 1. Vi prövade med Lp:t en gång till. Inte för att det spelar någon roll, men det hade varit kul att klara det eftersom han har två förstapris.

 

Det började inget vidare. Samling klockan 9 och frost på hela marken. Redan där tappar jag motivationen eftersom det är näst intill omöjligt att få den nakna hunden att ligga ner om det är för kallt.

Jag kunde ju bara ha låtsats som ingenting, men omedvetet känner man sig lite hopplös då redan från början. Och det är klart, hunden kan man ju inte lura, humöret smittar såklart. Fick dåliga poäng på platsliggningen då det behövdes flera kommandon innan han lade sig ner. Dock låg han kvar hela platsen snällt. Efter det nollade vi läggandet också naturligtsvis.

 

Annars skötte han sig bra, och var på trevligt humör. Det här med Lp:t har gjort att vi tappat en del av det roliga med lydnaden. Det blir så att matte börjar muppa sig och gör massa konstiga saker istället för att slappna av. Eftersom det blir nya regler till 2017 så har jag känt mig lite stressad.

 

Domaren idag sa att man visst får tillgodoräkna sig sina förstapris till nästa år och det räcker med ett till i nya klass 1 för att få en titel. Stämmer det? Jag har missförstått i såfall. Om någon vet hur det går till så informera gärna mig!

Så länge så struntar jag och Wille i lydnaden och kör vidare bara med rally istället!

 

Annars så har det ju varit en riktig topphelg! Vilket härligt väder!

 

   

 

 

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards