staffedoggblogg

Alla inlägg under december 2016

Av Sofie Pettersson - 29 december 2016 22:26

Mina lediga dagar bara rinner iväg. Snälla stoppa tiden!!

 

Jag prioriterar att vara ute i ljuset, så det blir mest långa skogspromenader. Jag blandar in lite träning på promenaderna som godissök t.ex:

Efter promenaderna brukar vi träna en stund på tomten. Lite lydnad och nya rallylydnadsmoment. På kvällen kör vi lite Nosework inne. Jag har anmält Wilson till fortsättningskursen nu. Den drar igång i februari. Det ska bli kul. Då har vi något att fördriva de hemska vinterkvällarna med också...

                                                  

                        

Julen firades med familjen och var mysig som vanligt. Hundarna fick massa julklappar. De blev jätteglada förstås! Haha.

Paketöppning:

 

Tjohoo! Jag fick tuggben:

 

Bästa hundarna i skogen:

     

Imorgon blir det till att trötta ut djuren redan på förmiddagen för sedan blir det för-firande av nyår. Självaste nyårsafton blir lugn som vanligt. Inne med musik på vid tolvslaget för att bespara Leia på onödig oro...

 

 

Av Sofie Pettersson - 24 december 2016 10:26

               

Av Sofie Pettersson - 22 december 2016 13:42

Leia har fått en ny knöl i juvret som uppkom efter skendräktigheten. I måndags var vi till veterinären för att kolla upp den. Han tyckte inte att den var lika "enorm" som jag tycker haha, utan att den var ganska liten. Vi bestämde att avvakta tills efter nästa löp (som är på g.) så får vi se om det kommer några fler. Om den inte försvinner av sig själv så tar vi bort den då , och de andra två små som hon redan har sedan tidigare. Suck. Kan inte Leia få slippa gå till veterinären någon gång? Vi har ju fan klippkort där....

 

Så här kan man ju också ligga och vila. Knäppis:

Nog om det tråkiga, nu till det roliga: Igår arbetade jag min sista dag på drygt två veckor för nu är det JULLOV!! Jippi! 

Jag hade inte klarat jobba en dag till! Haha.

 

Vi började dagen med att sova till 11(ooops!), sedan blev det en lång skogspromenad med lite träning. Idag gjorde jag en uppletanderuta där hundarna fick söka efter min ena vante. Det märktes att vi inte gjort det på ett tag, för de var lite ringrostiga. När vi kom tillbaka hem så tränade vi lite på tomten också. Vi håller på med de nya momenten som kommer i rallylydnaden just nu.

 

Äntligen får man vara ute i ljuset igen! Hoppas mina lediga dagar bjuder på lika fint väder som idag.

Nu är det plusgrader ute och all snö är borta. Bild från helgen:

 

Av Sofie Pettersson - 17 december 2016 18:13

Efter en jobbig arbetsvecka med bland annat lucia och julbord så hade man behövt en sovmorgon. Men som vanligt så har man för mycket roligt att hinna med på helgen!

                                                  
                  

Innan det bar av till stallet så måste ju hundarna tas om hand ordentligt. Det blev en tidig promenad i skogen. Det är inte roligt att gå på vägarna på grund av halkan så det gäller att passa på att gå i skogen medans det är hyfsat ljust.

Leia:

 

Wilson i sitt nya Hurtta-täcke som jag köpt på Facebook till pangpris. Nöjd! Passade perfekt:

 

Efter kaffe och frukost så åkte jag till stallet för att vara med på den årliga julkadriljen. Kul som vanligt!  

Det blev många timmar i stallet idag så jag var inte hemma igen förän klockan halv fyra. Då blev det nästa hundpromenad som avslutades med lite träning på tomten. Sedan fryser man ända in i skelettet vill jag lova och är så hungrig så det känns som magen äter upp sig själv inifrån...

Nu intar vi soffläge och jag tänker inte lyfta ett finger till idag. Nu blir det mys resten av kvällen.

 

Trevlig lördag alla!

                                                  
                     

Av Sofie Pettersson - 11 december 2016 17:23

Nu börjar det infinna sig lite julstämning här hemma. I natt har det kommit massa snö. Det var två glada hundar på morgonpromenaden!

 

Wilson har varit halt sedan mitten på veckan. Samma ben som tidigare, där han har artos i armbågen. Först såg det inte ljust ut, men efter flera dagar med vila och bara korta koppelpromenader så har det blivit bättre och bättre. Igår och idag var han inte halt alls så det blev lite längre promenader. Puh!

 

Idag har jag varit helt ledig. Först blev det sovmorgon (kom knappt ur sängen).  Jag har både städat och julfixat i huset. Bättre sent än aldrig. Äntligen har man fått lite julfeeling!

 

Nu räknar man ner dagarna till jullovet. Jippi!!

Av Sofie Pettersson - 7 december 2016 18:05

I måndags var jag och Wille för sista gången på våran kurs. Den här gången utmanades hundarna ännu mer.

Först började vi med två olika banor med behållarsök. Vi fick inte veta vilken behållare som innehöll eukalyptus, utan vi fick försöka läsa av hundarna när de hittat rätt. Det var inte så enkelt, men det gick bra. Wilson markerade rätt behållare efter en stund. Duktig kille!

 

Efter det så gjordes fyra olika rumssök. En med synliga bärare på en vägg där hunden skulle markera rätt. Ett annat med doften gömd på undersidan av en stol. Den var svår och Wille nosade som en galning innan han hittade. Sedan var det ett sök i köket i klubbstugan och ett i badrummet. Det gick kanon. Vad roligt att hundarna redan blivit så duktiga bara efter några veckor.

 

I Februari kommer fortsättningskursen och jag tänker anmäla mig till den också. Kul!

 

Nu är det bara två (ganska tuffa) veckor kvar på jobbet innan det är jullov. Wohoo! Jag längtar som f-n, det vill jag lova!

 

Undra när vädret ska bestämma sig? Ska vi ha snö eller barmark? Just nu är det inte roligt någonstans för det är så halt.

Bättre såhär:

 

Av Sofie Pettersson - 4 december 2016 17:44

Idag har jag och Leia tävlat på Stockholms hundmässa för första gången! Förra året när vi var där så tänkte jag att "nästa år ska jag tävla här om jag lyckas ta mig till Mästarklass", och det lyckades vi med!

 

Bara att vara på mässan är svårt nog för hunden. Det är hur mycket störningar som helst. Ljud, rörelse, trångt med massa hundar och människor. Det var svårt att värma upp någostans. På grund av allt ljud så var jag osäker på om Leia ens skulle höra  mig ordentligt.

Ändå lyckas hon göra en jättebra runda och vi fick ihop 80 poäng! När jag sedan kollar på protokollet så ser jag att jag fått -10 (fel övning) på en skylt. "Enkel slalom". Nä men allvarligt? Det är ju typ den lättaste skylten av alla. Jag måste ha missat en kon eller något. Surt! Snacka om att hunden har "skit bakom spakarna"!

                                                  
                                   

Jag är så nöjd med bästa Leia. Idag är hon extra dyr. Så mycket (läs lite) som vi har tränat också!

 

Bästa Leia på Älvsjömässan:

 

Vid prisutdelningen sa ena domaren " Bara att lyckas genomföra en tävling i den här störiga miljön är en vinst i sig". Det håller jag med om. Vilka duktiga hundar!

 

 

Av Sofie Pettersson - 1 december 2016 18:19

I måndags var jag och Wilson på fjärde kurstillfället  i Nosework. Han var superduktig. Det kändes den här gången också som att det blev ett ganska stort hopp från gången innan.  Nu skulle hunden söka alla lådor, varav en med doft, och inget godis ovanpå. När hunden markerar rätt låda så var man snabb och belöna.

Efter första söket så byttes lådorna ut mot koner istället. Det gick lika bra det med. Duktig Wille!

                                                  
                              

Hemma ska vi träna vidare på att leta efter eukalyptus. Wille  som är nogrann och försiktig ska få arbeta mera fritt och söka lös. En övning är att gömma en smeller inne som hunden får leta upp. Det gick galant här hemma med båda hundarna. En annan sätt att få mer intresse för doften är att kontaminera en leksak med eukalyptus som man sedan gömmer. Jättekul!

 

Man blir trött av nosarbete:

 

För Leias del så är det träning inför helgen som gäller... Vi ska till Hundmässan! Tjoho! Vi kanske ses där?

                                                  
                             

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards