staffedoggblogg

Alla inlägg under februari 2017

Av Sofie Pettersson - 22 februari 2017 18:12

Nu har jag och Wilson varit andra gången på fortsättningskursen i Nosework. Den här gången var vi i våran grannes stora nybyggda lagerlokal. Den skulle vara perfekt som hundhall!

                                                  


               

Eftersom vi är så många på kursen så är var vi uppdelade i två grupper. I våran grupp var vi bara 4 stycken. Det kändes lyxigt. Då fick man verkligen tid att jobba mycket samt att titta på varandra.

 

Vi gjorde 4 olika sorters behållarsök.


Först var det en bana med upp och nervända krukor. Där hade samtliga hundar svårt att hitta doften. Det är oklart om det var pga. av att det var krukor eller om det berodde på att det var sök nr 1. Okej, hem och träna med krukor!

 

Andra söket var ett tiotal plasthinkar med lock. Där gick det bättre och Wille markerade doften direkt.

 

Tredje söket var i ett annat rum och där var det koner som gällde. Jag har haft lite svårt att se när Wilson markerar doften men nu gjorde han det mycket tydligt. Duktig kille! Poletten börjar trilla ner ordentligt!

 

Det sista söket var i lokalens badrum. Där hade många små bitar av trädgårdsslang använts som behållare. Jag trodde att Wille skulle ha svårt att förstå vad han skulle göra eftersom vi inte tränat på något liknande. Men nej, han gick från slangbit till slangbit och gjorde en tydlig markering när han hittade rätt. Så nöjd med honom!

                                                  


        

Nu när det försvåras för hundarna så syns det tydligt vilka som tränat mycket hemma. När man tittar på andra så lär man sig mycket, t.ex hur lätt hänt det är att föraren omedvetet stör hunden i arbetet.

En annan sak som märktes är att det är jätteviktigt att träna i olika miljöer. Det var svårt för flera av hundarna. Wille klarade miljön riktigt bra. Jag tror att vi har allt tävlande i rallylydnad att tacka för det. Han har vanan inne helt enkelt och klarar att jobba med diverse störningar.

Det var en jätterolig kväll på kurs och både jag och hunden blev helt slut..

 

                                                  


               

 

Av Sofie Pettersson - 18 februari 2017 18:18

Förra veckan slutade inget vidare. Söndagen spenderades på Albano med Leia och misstänkt livmoderinflammation. Det var många akutfall så vi väntade i flera timmar och var inte hemma igen förän klockan 20.

Det var efter morgonpromenaden som Wille var på och luktade henne där bak, och jag såg att Leia hade gula flytningar. Hon har varit lite slö också efter löpet så jag ringde veterinären och de tyckte det var lika bra att åka in.

Det blev ultraljud, men livmodern såg bra ut. Veterinären tyckte vi ska fundera på att kastrera henne eftersom hon har jobbiga löp. Bättre att göra det medans hon är frisk. Efter ultraljudet blev det urinprov som senare visade på bakterier. Leia fick antibiotika mot urinvägsinfektion. Puh, vilken tur. Men dyrt blev det! Suck!

Då kan vi lägga till ytterligare en sjukdom på listan...

                                                  

                        

I veckan har vi annars varit ganska duktiga med träningen. Både rallylydnad och Nosework har det blivit.

Det är inte så långt kvar nu till årets första tävling i rally! Wilson är riktigt taggad! Det är riktigt kul att träna honom för han är så ambitiös. Hoppas bara han håller ihop på tävlingen den här gången....

                                                  

                    

På måndag är det dax för andra tillfället på Nosework-kursen. Den här gången ska det vara i våran grannes nya lokal. YES! Behöver inte åka någonstans, bara att gå rakt över gatan. Ibland ska man ha tur..

 

Visst är det skönt nu när det är ljust på eftermiddagarna? Idag tog vi en lång skogspromenad innan jag åkte till stallet. Vi passade på att köra uppletande också så djuren fick jobba lite. Jag älskar lördagar. Bästa dagen på hela veckan!

 

Bästa hundarna i skogen idag:

 

 

Av Sofie Pettersson - 9 februari 2017 19:15

Igår var ingen vanlig dag för jag var ledig från jobbet. Hundarna fick följa med till Danderyd och vi gick en lång promenad medans vi väntade på husse. Äntligen fick man vara ute i solen. Snacka om att det blir skillnad på humöret när det är soligt istället för grått. Det är ju nästan så att man skulle tycka om vintern om dagarna alltid var lika fina som igår!

 

Promenad på golfbanan i Danderyd:

       

Vi fortsatte längs strandpromenaden:

   

 

Så himla fint ute! Det blev en lång promenad på 1,5 h. Härligt!

 

När jag kom hem så åkte jag vidare och roade mig med detta:

 

Tänk om man alltid var ledig mitt i veckan. Det vore nice. Perfekt med ett brake mitt i . Idag var det som vanligt, men jag överlevde för imorgon är det redan fredag igen! Wohoo!!

                                                  
                          

Av Sofie Pettersson - 7 februari 2017 18:59

Igår kväll var jag och Wilson första tillfället på steg 2 i Nosework. Den här gången var det ett par nya hundar och förare med. Det var också ett annat upplägg: 2 instruktörer så vi kan delas in i två grupper när vi jobbar med hundarna.

Jag tyckte kursplanen verkade bra. Vi ska jobba på lite olika ställen, inte bara på klubben. Vi ska hinna prova på bla. fordonssök, urvalsbana, plattform och utomhussök. Kul!

 

Förutom en hel del teori igår så blev det jobb för hundarna i tre olika inomhussök.

Först fick Wille söka fritt på vinden ovanpå klubbstugan. Där har han aldrig varit förut så det blev i en ny miljö. Eukalyptusen var gömd under sitsen på en fåtölj. Det var lite knepigt för Wille att hitta doften´men efter noga nosande så hittade han gömman. Jag fick tipset att störa hunden ännu mindre, typ ignorera honom när han ber om hjälp och låta honom lösa uppgiften helt själv.

 

Efter det så var det söka doften i pizzakartonger som vi tränat innan. Det gick galant!

 

Tredje söket var på ett kontor. Då skulle han söka i koppel och jag styra honom mer och visa var han ska söka. Det gick också finfint. Han hittade gömman snabbt. Duktig kille!

 

Både jag och hunden var rejält trötta när vi kom hem på kvällen (på tok för sent för mig egentligen).

 

Nästa tillfälle ska vi eventuellt vara i en nybyggd lagerlokal som ligger typ 20 meter hemifrån mig. *Hoppas*.  Varje gång jag går förbi där så tänker jag att det skulle vara PERFEKT som hundträningshall. Haha. Är man nörd så är man...

 

Lite bilder från veckans (gråa) promenader med  hundarna:

         

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards