staffedoggblogg

Direktlänk till inlägg 22 februari 2017

Olika behållarsök

Av Sofie Pettersson - 22 februari 2017 18:12

Nu har jag och Wilson varit andra gången på fortsättningskursen i Nosework. Den här gången var vi i våran grannes stora nybyggda lagerlokal. Den skulle vara perfekt som hundhall!

                                                  


               

Eftersom vi är så många på kursen så är var vi uppdelade i två grupper. I våran grupp var vi bara 4 stycken. Det kändes lyxigt. Då fick man verkligen tid att jobba mycket samt att titta på varandra.

 

Vi gjorde 4 olika sorters behållarsök.


Först var det en bana med upp och nervända krukor. Där hade samtliga hundar svårt att hitta doften. Det är oklart om det var pga. av att det var krukor eller om det berodde på att det var sök nr 1. Okej, hem och träna med krukor!

 

Andra söket var ett tiotal plasthinkar med lock. Där gick det bättre och Wille markerade doften direkt.

 

Tredje söket var i ett annat rum och där var det koner som gällde. Jag har haft lite svårt att se när Wilson markerar doften men nu gjorde han det mycket tydligt. Duktig kille! Poletten börjar trilla ner ordentligt!

 

Det sista söket var i lokalens badrum. Där hade många små bitar av trädgårdsslang använts som behållare. Jag trodde att Wille skulle ha svårt att förstå vad han skulle göra eftersom vi inte tränat på något liknande. Men nej, han gick från slangbit till slangbit och gjorde en tydlig markering när han hittade rätt. Så nöjd med honom!

                                                  


        

Nu när det försvåras för hundarna så syns det tydligt vilka som tränat mycket hemma. När man tittar på andra så lär man sig mycket, t.ex hur lätt hänt det är att föraren omedvetet stör hunden i arbetet.

En annan sak som märktes är att det är jätteviktigt att träna i olika miljöer. Det var svårt för flera av hundarna. Wille klarade miljön riktigt bra. Jag tror att vi har allt tävlande i rallylydnad att tacka för det. Han har vanan inne helt enkelt och klarar att jobba med diverse störningar.

Det var en jätterolig kväll på kurs och både jag och hunden blev helt slut..

 

                                                  


               

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Pettersson - Måndag 18 mars 18:33


Där satt den. Ungefär 20:e gången gillt. Igår tog vi äntligen det tredje kvalificerade resultatet i fortsättningsklass.                                            🥳 Det vär Väsby bk. som arrangerade tävlingar i Stockholms hundsportcentrum...

Av Sofie Pettersson - Söndag 3 mars 19:22

Den här helgen har varit riktigt bra faktiskt.  I fredags kväll hade vi två timmars rallyträning i Mts hallen. Både kul och mysigt. Igår var jag ute och red med en kompis. Det var ett tag sedan. Terapi!   Idag har jag och Leeloo träningstävla...

Av Sofie Pettersson - Lördag 10 feb 19:54

Idag var det dax för våran ridhustävling som vi har tränat inför de senaste veckorna. Jag fick startnummer sist vilket är lite jobbigt. Man vill gärna ha det avklarat så att man kan slappna av och titta på andra ekipage.      Jag hade inte så...

Av Sofie Pettersson - Söndag 28 jan 13:05


Nu har jag anmält till två tävlingar. En startklass i ridhus i Februari  och en fortsättningsklass inomhus i Mars.    Vi ligger i  med träningarna. På fredagar hyr vi hall med rallygänget. Såklart är det en annan hall där tävlingen är så det blir...

Av Sofie Pettersson - Måndag 8 jan 19:28

Idag var sista dagen på min ledighet. Imorgon är det tillbaka till verkligheten igen... Vi har haft ett jättebra jullov. Det har blivit en hel del träning. Flera gånger inomhus i Mts hallen med rallygänget.     Det har blivit banträning i avan...

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards