staffedoggblogg

Alla inlägg under mars 2017

Av Sofie Pettersson - 26 mars 2017 19:17

Vilket underbart vårväder! Hela helgen har vi röjt på tomten. Eldat, knipsat och sågat... Vi har inte ens kommit halvvägs ännu med alla träd som fällts. Puh!

 

Hundarna håller ställningarna så länge och hjälper till att kvista av:

     

Mellan jobben har det blivit långa promenader och så lite träning förstås. Om 2 veckor är det dax för nästa tävling. Den här gången ska jag ligga i lite mer med träningen. Jag märkte sist att högerhandlingen behöver slipas på igen.

 

Igår var jag i stallet och hade dressyrlektion med bästa Bonne. Det gick kanon!

Ja man har att göra hela tiden. Helgen var på tok för kort som vanligt!

 

Jag älskar att det är ljust längre på kvällarna. Nu får man äntligen mer energi.

Vårtecken! Årets första blåsippor som vi hittade ikväll på promenaden:

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 19 mars 2017 17:00

Nu har vi avklarat årets första tävling. Det var inomhus på Stockholms hundsportcentrum i Upplands väsby. Snälla Zandra följde med och hjälpte mig som tur var. Det är ganska trångt där inne och det kan bli  jobbigt med Wilson. Han var lite stressig, men i buren känner han sig trygg så det gick bra ändå.

 

Båda hundarna startade i Mästarklass. Wilson gjorde personbästa på 73 poäng. Synd bara att gränsen för godkänt är höjd till 90 poäng istället för 70 nu. Hur som helst är jag jättenöjd med honom. Han skötte sig bra även om han kändes som en tickande bomb. Han skällde lite på mig, men inte alls som på de senaste tävlingarna. Det får man se som ett bra framsteg.

                                                  
                           

Leia och jag lyckades skrapa ihop 67 poäng igår. Det var väll helt okej. Vi fick en del onödiga fel, bland annat så satte hon sig ner på "backa tre steg".Typiskt. Känslan var iallafall bra, och som vanligt är hon lugn som en filbunke trots alla runt omkring. Bästa Leia!

                                                  
                           

Jag är nöjd med dagen, men till nästa tävling ska jag ligga i mer med träningen. Det här är ju bara början på säsongen..

                                                  
                       

Bästa hundarna idag på promenaden:

     

Av Sofie Pettersson - 15 mars 2017 18:25

Äntligen börjar man få livet tillbaka! Slut på den hemska vintern och början på våren.

Nu kanske man snart blir en rolig matte igen,för jag har verkligen varit skit-tråkig hela vintern! Jag fattar inte vad man ska göra för att det ska kännas bättre de där långa,kalla och mörka månaderna...

 

Nu har det planterats här hemma. Det har redan kommit upp. Tjohoo!

Träd har vi fällt en massa också så snart börjar det bli dax för eldning och fixning av tomten.

                                                  
                      

Idag har vi gått en lång promenad på Danderyds golfbana och vid vattnet. Passade på att träna platsliggning lite här och där och med störning av förbipasserande människor som också var ute och promenixade i vårsolen.

   

 På lördag är det dax för årets första tävling i rallylydnad. Som vanligt så undrar man vad i helvete man gett sig in på.... Inga höga förhoppningar här inte....

                                                  
                               

Av Sofie Pettersson - 7 mars 2017 18:14

Igår på Nosework-kursen fick vi testa på både plattform och urvalsbana. Vi höll till på ett nytt ställe: i en träningslokal på ett hundpensionat här i Norrtälje. Återigen en ny miljö som sätter hundarnas kunskaper på prov.

 

Vi var uppdelade i två små grupper och körde 2 pass var på båda banorna. Det var kul att testa något nytt. Wille skötte sig utmärkt!

 

På urvalsbana så sitter behållarna fast så att hunden inte kan lattja runt med dem. Nu använde vi bara eukalyptushydrolat men meningen är att vi ska börja lägga in störningsdofter i fortsatta träningen. I början kan man ju ta en doft som inte stör så mycket t.ex en pappersbit eller varför inte ett barr? Sedan kan man öka svårighetsgraden med starkare dofter t.ex te.

 

På plattformen så står hunden på ett bord  där doftbehållarna sitter på en rörlig skena. Man står mittemot hunden och flyttar skenan fram och tillbaka så att doften hamnar i olika "hål". När hunden nosar i rätt hål så släppte man ner en godbit som landar bredvid doften. Det här verkade Wilson tycka var extra roligt och det kändes som ett effektivt sätt att lära in doften på. Kul!

 

Både hunden och jag vart helt slut och vi kom hem på tok för sent..

 

Föressten, vart tog våren vägen? Jag trodde den var på väg men nej. Idag har det snöat hela dagen. Suck! Jag orkar inte ha vinter längre!

 

Igår:

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards