staffedoggblogg

Alla inlägg under april 2017

Av Sofie Pettersson - 30 april 2017 19:34

Veckan började med avslutning på Nosework-kursen i måndags kväll. De hade sparat utomhussöken till sist. Det är ju nästan Maj så det måste ju vara bra väder......ack så fel man kan ha! Regn,storm,snö....

 

I väntan på sitt första sök fick Wille skydda sig mot regnet så gott det gick i traktorskopan. Matte stod såklart utanför,dyblöt.

 

Utomhussöken var riktigt roligt! Vi hade ingen aning om var doften fanns och dessutom fanns det flera negativa legor utplacerade för att luras.

 

Första söket var på ett område med diverse maskintillbehör: skopor,vagnar,däck,oljetunnor mm. Det var spännande. Det kändes som man var ute på skarpt uppdrag! Jag blev imponerad av Wilson som jobbade på i regnet, gick genom djupa vattenpölar och lera. Han hittade till slut legan och vi fick beröm av instruktören för ett nogrannt arbete.

                                                  
                  

Sök nummer två var i ett gräsområde med massor av utlagda negativa legor. Han märkte inte ens av de negativa. Den positiva satt en bit upp på en gren. Det är svårare när den sitter högt. Vi fick jobba runt i rutan ett tag innan han hittade den, men han klarade det. Duktig kille!

 

Jag lärde mig mycket den här gången om hur man ska läsa av sin hund med vittringar, hur man ska förhålla sig till vinden mm. Wilson är orutinerad (jag med) och orkar inte följa vittringen som en rutinerad hund gör. Det ska vi träna på med olika övningar. Ett mycket givande kurstillfälle!

 

Senare i veckan blev det iallafall lite bättre väder. En dag gick vi promenad vid Penningby slott:

     

Jag har haft en tuff vecka på jobbet så jag har varit trött på eftermiddagen. Det har inte blivit så mycket träning utan mest skogspromenader. Vilodagar behövs det med.  Nästa helg är det dubbeltävling i Mästarklass så till veckan får vi ta nya tag med träningen.

 

Sedan finns det inte direkt några rallytävlingar i närheten, men jag har anmält Wilson till några i lydnad. Jag fick lust med det efter förra helgen.

 

Igår hade vi besök och Leia fick äntligen leka med sin bästis Elsa. Det lekte på gamla tanters vis och lufsade runt på åkern och luktade på spännande saker tillsammans.

                                                  
                     

 

Idag har vi haft en sån där skön dag utan inbokningar. Vi har planterat på tomten, tvättat bilen, storhandlat och sånt. För hundarnas del blev det en riktig lång promenad runt sjön. Det bästa av allt är att imorgon är man också ledig!

 

Trevlig Valborg alla!

                                                  
                

Av Sofie Pettersson - 22 april 2017 19:19

Idag var det dax för Wilsons debut i nya startklassen. Han har ju tävlat en hel del lydnad tidigare så varför inte starta i Class 1? Jo, för det är för svårt och vi har inte tränat på alla de momenten ännu. Hur som helst så var det kul att testa hur det skulle gå eftersom vi inte tävlat lydnad sedan i höstas..

 

Leia fick följa med oss till Vallentuna som coach och sällskapsdam.

Imorse var det nära att jag struntade i att åka för det var så dåligt väder. Klassiskt hundtävlingsväder: storm, grått, kallt och regn! Vi åkte iallafall..

 

Leia:

 

 

Wille och jag fick startnummer 5. Skönt, jag gillar att starta tidigt. Jag hade med mig den bästa belöningen jag kunde hitta hemma. Kött! Det gjorde susen!

Han gjorde sitt allra bästa. Tyvär så fick vi en liten miss på fjärrdirrigeringen som drog ner poängen. Wille tänkte inkallning och for framåt innan han kom på att matte sade "ligg". Det blev då en 6:a med kommentaren "rör sig framåt". Man får vara glad att han ligger över huvud taget föressten med tanke på vädret..

Övriga betyg är bra tycker jag!

 

Följsamhet: 7,5

Inkallning: 9

Sitt under marsch: 8

Apportering: 7,5

Fjärrdirrigering: 6

Hopp: 8

Helhet: 8,5

 

Det är hög koefficient på samtliga moment nu så man har inte råd med någon nolla. Då måste man ha högsta betyg på allt annat typ.

 

Nervösast var jag inför apporteringen. Det gick bra. Det såg ut som han skulle springa förbi apporten men kom på i sista stund: Javisst ja, den ska med! Puh!

 

Wilson får vänta i buren:

 

Jag är supernöjd med lilla gubben idag! Han var då duktig. Vi fick en bra känsla och han var positiv och gjorde inga knäppheter alls.

 

Vi kom på en 6:e plats med 157 poäng. Som vanligt några fjuttiga poäng från titeln. Haha. Vet inte hur många gånger det har hänt nu. Marginal på fel sida.

Idag kom jag iallafall på igen att det är ju riktigt kul att tävla lydnad. Hm... ska kolla sedan om det finns några fler tävlingar i närheten..

 

Det här var en kul idé tycker jag. Ska jag komma ihåg till nästa påsk:

 

En bra lördag helt enkelt!

Snart kan man fira med en sån här! Öl som min brorsa har gjort:

 

Ha en fortsatt trevlig helg alla!

                                                  
     

Av Sofie Pettersson - 16 april 2017 18:24

Vad nice med ett par extra lediga dagar! Synd bara att väderguden inte var på sitt bästa humör..

 

På långfredagen var det en inoficiell tävling i rallylydnad här på Roslagens bk. Perfekt tillfälle att träna  i skarpt läge.

Det var en bra mästarklassbana med flera av de nya momenten.

 

Först startade jag med Leia. Det gick bra hela banan men på slutet trasslade det till sig lite. Vi missade på backande bla. men slutade ändå på 78 poäng.

 

Redan på tredje skylten med Wilson så blev det ett missförstånd. En sådan grej kan ju göra att han ballar ur (vilket han gjorde). Jag gjorde mitt bästa att ta det lugnt och få ner honom på fötterna igen vilket gick bra efter ett tag. Han samlade ihop sig hyfsat och gjorde resten av banan bra trots en del spring. 65 poäng skrapade vi ihop.

 

Jag var nöjd med hundarna som skötte sig fint trots det svinkalla vädret.

Som vanligt när det gäller hundaktiviteter så drog det ut på tidsplanen. Jag missade påsklunchen hos mamma på Ljusterö. Hann iallafall fram lagom till fikat..

                                                  

                 

Påskafton firades tillsammans med Bonne och dressyrtäning på förmiddagen. På eftermiddagen eldade vi i flera timmar. Äntligen är vi klara med resterna efter vårens trädfällning. Puh! Påskmiddagen blev något så lyxigt som korv med bröd. Haha. Ja, ja, jag har ju redan ätit min dos av påskmat på jobbet..

 

Idag vaknade man upp till snö!! Wtf?! "Det är Aprilväder" ska väll någon lite märkvärdig person säga.... Men det struntar jag i! Jag vill ha sommar och sol nu!

Så idag vägrade jag gå ut (förutom hundpromenaderna förstås) istället har jag varit inne och städat och sånt. Bra, då var det gjort.

 

Ingen som tyckte det var speciellt kul ute:

 

Vi får hoppas på lite mera sol kommande dagar. Njuta av ledigheten ska jag göra iallafall.

Ha en fortsatt trevlig påsk alla!

                                                  

                


Av Sofie Pettersson - 10 april 2017 18:57

Igår blev det ingen sovmorgon inte. Vi var uppe med tuppen och efter promenad och lite kaffe så bar det av mot Bro-Håbo och dubbla starter i Mästarklass. Med mig som medhjälpare hade jag Zandra.

Den här gången hade man iallafall tur med vädret. Puh!

 

Tävlingen gick långt över förväntan! Jag hade som mål att ta en 70-poängare av två möjliga chanser med Wilson. Med Leia hade jag en förhoppning om att möjligtsvis klara en 90-poängare...
Jag fick dock lite panik över första banan som innehöll mycket spring. Wille blir ju så övertaggad! Dessutom var det den svåraste kombinationen som jag kan komma på: spring i högerhandling och från det backa tre steg! Shit vad svårt!

 

Det visade sig sedan vara en hel del spring i bana nummer 2 också. Inte nog med det: alla våra svåra moment var med som t.ex bärande av föremål.

 

Leia var cool som vanligt och gjorde två rundor som kändes riktigt bra. Hon var jätteglad!

 

Wilson var bra i början på båda banorna men mot slutet (när han tröttnat) så börjar han både hoppa och skälla. Jäkla hund! Haha.

Måste träna honom mer på uthållighet. Han blir sur på mig när han inte får någon belöning när han själv tycker att han gjort hur mycket som helst!

Båda domarna skrev kommentarer som: "glad övertaggad hund. Bra jobbat matte!", och "glad och explosiv hund. Matte kämpar på bra!".

Haha.

                                                  
                  

 

Hur som helst så blev jag förvånad när prisutdelningen kom. Wille hade 70 poäng i båda klasserna(!). Då har han ju i min värld tagit mästartiteln ( med gamla regelmått mätt vill säga..). Duktig knäppis!

 Bästa Leia hade 94 (!!!!!) poäng resp. 85 poäng! Snacka om att jag är nöjd!

Att Leia efter så få starter lyckas placera sig som 7:a av ungefär 40 ekipage i Mästarklass tycker jag är grymt!

*Stolt matte*

 

Bästa hundarna:
 


 


Av Sofie Pettersson - 4 april 2017 17:52

Igår kväll var det återigen dax för kurs i Nosework. Den här gången var vi i verkstadslokaler i Rimbo. Det var längen sedan jag åkte genom Rimbo och tanken slog mig: gud vad glada alla hästägare som bor där måste vara. Det finns nämligen den gamla banvallen där som man kan rida på hur långt som helst. Bara sandväg. Lyx!

 

Första söket igår var ett fordonssök. Det har vi aldrig testat tidigare. Det var två bilar som hundarna skulle söka av. Doftgömman fanns i ena bilens fälg. Först så ville Wilson scanna av bilarna verkade det som. Vi fick ta ett´varv till och då hittade han gömman efter lite trixande. Helt lätt var det inte, men han klarade det! Duktigt!

                                                  

                          

Efter det så skulle vi leta efter tre stycken gömmor i en verkstadslokal som lixom var uppdelad i olika rum. Det fanns hur mycket störningsdofter som helst  t.ex verktyg, maskiner, målarfärg, medel mm.

Första gömman hade samtliga hundar svårt med. Den satt under sitsen på en stol. Det verkade som att doften "smet" därifrån. I våran grupp var det bara två av fem som hittade den. Wille var en av dem. Men det var svårt!

Andra gömman var på någon sorts maskin. Den var lite lättare att hitta.

 

Sista gömman (som jag trodde skulle vara svårast pga. rummets alla olika grejer) var lättast för alla. Där var doften gömd i ett hål  i ett motorblock.

 

Wille jobbade jättefint. Jag ska hem och testa lite olika belöningar så han får ännu mer motivation.

Både han och jag var helt slut igår när vi kom hem!

                                                  

           

Idag är det föressten riktigt toppväder ute. Hoppas det håller i sig till helgen när vi ska iväg och tävla..

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards