staffedoggblogg

Direktlänk till inlägg 30 april 2017

Sammanfattning av veckan

Av Sofie Pettersson - 30 april 2017 19:34

Veckan började med avslutning på Nosework-kursen i måndags kväll. De hade sparat utomhussöken till sist. Det är ju nästan Maj så det måste ju vara bra väder......ack så fel man kan ha! Regn,storm,snö....

 

I väntan på sitt första sök fick Wille skydda sig mot regnet så gott det gick i traktorskopan. Matte stod såklart utanför,dyblöt.

 

Utomhussöken var riktigt roligt! Vi hade ingen aning om var doften fanns och dessutom fanns det flera negativa legor utplacerade för att luras.

 

Första söket var på ett område med diverse maskintillbehör: skopor,vagnar,däck,oljetunnor mm. Det var spännande. Det kändes som man var ute på skarpt uppdrag! Jag blev imponerad av Wilson som jobbade på i regnet, gick genom djupa vattenpölar och lera. Han hittade till slut legan och vi fick beröm av instruktören för ett nogrannt arbete.

                                                  
                  

Sök nummer två var i ett gräsområde med massor av utlagda negativa legor. Han märkte inte ens av de negativa. Den positiva satt en bit upp på en gren. Det är svårare när den sitter högt. Vi fick jobba runt i rutan ett tag innan han hittade den, men han klarade det. Duktig kille!

 

Jag lärde mig mycket den här gången om hur man ska läsa av sin hund med vittringar, hur man ska förhålla sig till vinden mm. Wilson är orutinerad (jag med) och orkar inte följa vittringen som en rutinerad hund gör. Det ska vi träna på med olika övningar. Ett mycket givande kurstillfälle!

 

Senare i veckan blev det iallafall lite bättre väder. En dag gick vi promenad vid Penningby slott:

     

Jag har haft en tuff vecka på jobbet så jag har varit trött på eftermiddagen. Det har inte blivit så mycket träning utan mest skogspromenader. Vilodagar behövs det med.  Nästa helg är det dubbeltävling i Mästarklass så till veckan får vi ta nya tag med träningen.

 

Sedan finns det inte direkt några rallytävlingar i närheten, men jag har anmält Wilson till några i lydnad. Jag fick lust med det efter förra helgen.

 

Igår hade vi besök och Leia fick äntligen leka med sin bästis Elsa. Det lekte på gamla tanters vis och lufsade runt på åkern och luktade på spännande saker tillsammans.

                                                  
                     

 

Idag har vi haft en sån där skön dag utan inbokningar. Vi har planterat på tomten, tvättat bilen, storhandlat och sånt. För hundarnas del blev det en riktig lång promenad runt sjön. Det bästa av allt är att imorgon är man också ledig!

 

Trevlig Valborg alla!

                                                  
                

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Pettersson - Söndag 7 april 19:41


I fredags kväll träningstävlade vi avancerad klass hos Norra Stockholms huncenter.  Första rundan gick lite dåligt till en början men bättre efter hälften av banan typ. Ungefär som på tävling.... Det är jag som blir konstig och då blir det otydli...

Av Sofie Pettersson - Onsdag 3 april 18:27


I måndags var jag och Leeloo på en heldag lydnad på Österåkers bk.  Vi var drygt 10 ekipage som körde tillsammans.  Först så var vi i grupper och hjälptes åt och kommendera varandra. Sedan blev det träningstävling.   Leeloo var ganska lättstö...

Av Sofie Pettersson - Söndag 31 mars 20:06


Igår var vi till Norra Stockholms huncenter och träningstävlade nosework. Det var 4 inomhussök med ganska kluriga gömmor. Bästa Leeloo klarade alla söken! Jag blev riktigt imponerad. Det var länge sedan vi tränade. Hon jobbade så fint. När det gäller...

Av Sofie Pettersson - Måndag 18 mars 18:33


Där satt den. Ungefär 20:e gången gillt. Igår tog vi äntligen det tredje kvalificerade resultatet i fortsättningsklass.                                            🥳 Det vär Väsby bk. som arrangerade tävlingar i Stockholms hundsportcentrum...

Av Sofie Pettersson - Söndag 3 mars 19:22

Den här helgen har varit riktigt bra faktiskt.  I fredags kväll hade vi två timmars rallyträning i Mts hallen. Både kul och mysigt. Igår var jag ute och red med en kompis. Det var ett tag sedan. Terapi!   Idag har jag och Leeloo träningstävla...

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards