staffedoggblogg

Alla inlägg under augusti 2017

Av Sofie Pettersson - 27 augusti 2017 16:25

Nu är min semester slut och jag har jobbat min första vecka. Puh! Jag är helt slut. Man har ju vänt på dygnet om man säger så.. 

Lite skönt, men bara lite, är det att komma tillbaka till sina vanliga rutiner. Man blir ju lixom lat när man är ledig...

 

Nu är det slut med latandet för hundarna också. Fysträningen drog vi igång med igen i veckan. Viktmanschetter på morgonpromenaden, skritt i skogen samt cavaletti på eftermiddagen, och drag tre gånger per vecka. Så ser planen ut. Naturligtsvis börjar vi lätt och ökar på eftersom.

 

Ett sista kvällsdopp innan sommaren är över helt:

 

Igår var det KM i lydnad och rallylydnad här på Roslagens bk. Båda hundarna var med på lydnaden men bara en fick ställa upp på rallyn. Det fick bli Wilson (fel val). 

 

Lydnaden bestod av tre obligatoriska moment och tre valfria (man fick inte ta från lägre klass än vad man tävlar i). 

 

Toppväder:

 

Jag är nöjd med båda hundarna. Det är ju inte så att vi tränat ihjäl oss direkt..

Lite små missar. Leia rundade inte konen. Inte så konstigt eftersom vi bara tränat på den konen vi har hemma så hon förstod inte. Wille apporterade inte. Inte så konstigt för det var en annan sorts apport som vi aldrig tränat med. En sån där med fyrkantiga sidor av plywood. Han fattade inte. 

Förutom det så tycker jag det gick bra.

 

Rallylydnaden var katastrof för Wille var elak och skällde hela banan. Nä nu får det vara nog med rallyn för hans del. Jag tänker inte anmäla honom till några fler tävlingar på ett tag. De som vi redan är anmälda till får jag väll köra men då tänker jag bryta direkt om han börjar dumma sig!

Han ville tydligen inte försvara sin klubbmästartitel som han tog förra året!

                                                                    

Nu får vi hålla på med något annat ett tag. Noseworken kanske. Då koncentrerar han sig och blir inte övertaggad.

     

Idag var det vilodag såklart. Bara lugna promenader och sedan blir det veckans massage. 

 

Trött såhär dagen efter:

 

Nu är det bara att ladda om för en ny vecka!

                                                                       

Av Sofie Pettersson - 13 augusti 2017 20:20

Igår morse var vi uppe före tuppen. Tävlingsdax! Det bar iväg till Solvalla och Djurens helg. Ett stort arrangemang med alla djur och olika aktiviteter du kan tänka dig. Massor med störningar med andra ord. Jag undrade som vanligt vad jag gett mig in på...

 

Som tur var så började rallytävlingarna redan klockan 9. Solvalla öppnade för allmänheten klockan 11. Vi körde dubbla starter mästarklass. Det var 50(!) startande i vardera klass. Ingen liten tävling alltså.

Jag bad till gud att vi skulle hinna köra mästarklass A innan agilityn drog igång. Banorna låg nämligen bredvid varandra! Snacka om katastrof för Wille! Haha. 

 

Jag och mina medhjälpare som bestod av min syrra, ena brorsa och hans son satte upp vårat camp på en gräsmatta en bit bort. Där fick vi gott om utrymme. Perfekt!

 

Först ut var Leia i A-klassen. Hon var ganska seg och kom lixom aldrig igång riktigt. Ingen toppenrunda, men helt okej.

   

Leias absoluta favorit: hopp! Snacka om bra hoppteknik, ellerhur?! =)

Jätteglad när vi gått i mål iallafall:  

 

Sedan var det Willes tur. Med tanke på våra senaste tävlingar där han blivit lack på mig och börjat skälla och bete sig illa så var det här en riktigt bra runda! Han höll ihop hela banan och gjorde inga utsvävningar! Tack Wille! Sedan var det andra saker som gjorde att poängen inte blev så höga, men det är skitsamma. Jag är jättenöjd med honom!

 

 

I mästarklass B var Leia mycket piggare. Konstigt för det borde ju vara tvärtom? Vi fick ihop 82 poäng vilket jag tycker är grymt bra! Det var dagens bästa runda.

 

Willes andra runda ska vi inte ens tala om....suck!

Det gick jättebra de första skyltarna tills vi kom till konen. Där blev det missförstånd och sedan blev han arg och då var det kört. 

Nä den rundan glömmer vi genast! 

 

Det var här det sket sig. Så här i efterhand borde jag bara gått vidare istället för att få honom närmare konen..ja,ja shit happens!

 

Kolla in den minen så kanske ni får ett hum om vilket humör han var på:

 

Två hinder på rad och dessutom sitt och stanna i mellan. Svårt!

   

Trots alla störningar runt omkring så skötte sig iallafall hundarna utmärkt. Duktiga!

 

Djurens helg är roligt! Massor att titta på. Rekommenderas!

 

Apollogruppen gjorde som vanligt ett jättebra jobb med tävlingarna. Snacka om att det flöt på bra! Grymt arrangemang! 

 

Det blev en jättebra dag, men gud vad vi var trötta när vi kom hem. Nu blir det återhämtning och vila i flera dagar.

 

Bästa hundarna:

 

 

Av Sofie Pettersson - 6 augusti 2017 20:45

På lördag är det dax för första rallytävlingen på länge. Det är Djurens helg på Solvalla och Apollogruppens rallytävlingar med dubbla starter  som gäller.(Hjälp!). Vi var med där förra året också. Det var superkul. Då tävlade vi avancerad klass,nu är det mästarklass. 

Ett jättearrangemang med alla störningar du kan tänka dig. Allt från draghundar till artister, hästar och freestyle. 

                                                                    

Förhoppningarna att det ska gå bra är inte särskilt höga. Men roligt ska det bli  iallafall!

Vi småtränar en stund här hemma varje dag. Kul tycker hundarna!

 

Nu en liten fortsättning på temat utflykter... Vi har varit och gått i ett naturreservat här i Norrtälje som heter Riddersholm. Enligt beskrivningen skulle det vara något outstanding. Det vet jag inte om jag tycker, men visst det var fint! Eftersom vi bott nära naturreservatet Näsudden i Åkersberga och gått där nästan dagligen så var inte detta något märkvärdigt. Man är lixom van...

     

En sak som vi hållt på och fixat och donat med  här hemma är ett bygge av återbruk. Hehe. Återigen saker att göra när man inte har så fett med stålar.... Nöjd blev man iallafall! 

Utekök/avlastningsbänk av återbrukade lastpallar, brädor, marksten. Krukor av konservburkar med egenodlad chili. 

 

Hm, ser ut som att det är dax för en större grill...

                                                               

Trevlig kväll alla!

                                                                    

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards