staffedoggblogg

Alla inlägg under augusti 2018

Av Sofie Pettersson - 26 augusti 2018 20:41

Nu har jag jobbat min första vecka. Det har väll gått ganska bra ändå. Nu är det slut på det goda livet och tillbaka till verkligheten och känslan av att man inte hinner med någonting...

 

Det fina vädret håller fortfarande i sig så efter jobbet blir det skogspromenader.

  

I helgen har det varit fullt upp. Den har helt gått i djurens tecken. 

                                                              

I fredags kväll var det först promenad och lite träning med hundarna och sedan till stallet för en tur med Kitty.

Lördagen började med sovmorgon och sedan en lång promenad i skogen.

 

Efter det tog jag mig i kragen och vi åkte iväg till klubben för att träna. 

Min nya plan för att Wilson ska tagga ner när vi tävlar rally är att nöta på sådant som gör honom uppspelt, hinder t.ex

Vi tränade kedjor där hindret var med  hela tiden. Jag måste också sluta vara lat och träna längre sekvenser där han verkligen får vänta på sin belöning. Han måste bli mer uthållig och ha bättre tålamod. Det är ju mitt fel som har slarvat med den saken. Nu får jag anstränga mig mer och ligga i med träningen ett tag...

 

Leia var också med såklart och fick träna hon med. Glad som vanligt.

 

Vi avslutade med agility. Superkul! Det var någon som lämnat en bana framme. Wilson är ju riktigt duktig faktiskt. Nu sitter ju slalomet också. 

Leia fick köra lite hon med. Tunnlar och låga hinder. Det tycker hon är jätteroligt.

 

Idag har vi varit iväg till Häverö och tävlat inofficiell nosework. Det var alla 4 sök med. Mitt mål var att Wilson skulle klara 2 av 4 sök.

 

Först ut var behållarsök. Wilson markerade två gånger vid en kartong,men det var fel. Jag skulle ha haft mer is i magen men samtidigt så såg det ut som tydliga markeringar. Ja,ja det var ju synd.

 

Sök nummer två var utomhus. Han jobbade jättefint och noga och gjorde en bra markering.  

 

Tredje söket var fordon. Först såg det ut som att han inte alls visste vad vi höll på med för han gick åt fel håll och allt möjligt. Sedan så plötsligt går han fram till släpet och gjorde en tydlig markering som var rätt. Uppenbarligen visste han precis vad han gjorde. :-) Jag måste lära mig mer om hur dofter färdas!

 

Sista söket var inomhus. Doften satt högt placerad under ett bord. Man såg att han kände den men hade svårt att lokalisera källan. Till slut så markerade han rätt. Vilken duktig hund jag har! Det gick över förväntan när han klarade 3 av 4 sök. Snart så sitter alla!

 

Det blev en trevlig dag på Häverö bk. tillsammans med hundarna. Vi tog det lugnt och fikade och sånt. De var nöjda när vi kom hem. Själv så gick jag till stallet för lite dressyrträning med Kitty.

Nu sitter vi här i soffan och vilar och undrar vart helgen tog vägen!

                                                                       

 


Av Sofie Pettersson - 18 augusti 2018 20:22

Idag har vi varit ute och jobbat med grannarna hela dagen. Vi har grävt runt pumphuset. Jag blev helt slut. Vi var klara vid 17, och efter vi ätit middag trodde jag att jag skulle somna.

 

Efter en lång skogspromenad med hundarna som avslutades med lite träning hemma på tomten så har jag fått energi igen. Känner mig som en ny människa.

Det är lite svalare ute idag så till och med Leia var jättepigg. Det är skönt att se för hon har varit lite krasslig i några dagar . 

 

Av Sofie Pettersson - 14 augusti 2018 21:26

I söndags var vi till Djurens helg på Solvalla. En jätterolig tillställning med massa olika djur, tävlingar, prova på-sporter mm. Wille och jag skulle tävla dubbla klasser mästarklass rallylydnad. Det är tredje året nu som vi är med där. Det här året är första gången som Leia inte  tävlar. Hon var med som sällskap och coach iallafall. Min brorsa och Linus följde med som medhjälpare.

 


Det har inte regnat en droppe typ på tre månader, men naturligtsvis så var det regn hela söndagen. Typiskt. Willes favoritväder. Not.

 

Första klassen gick åt helvete. Jag fick bryta efter typ halva banan för han blev bara elakare och elakare. När hans humör är sådär dåligt så är det ingen mening att fortsätta.

 

Andra klassen var humöret bättre. Men redan när vi gick banan så förstod jag att han inte skulle se konen som man skulle sända till.  Dels var en del av slalomet (visst den hade en annan färg, men hundar är väll färgblinda?), dels så var det så långt till konen. Och jag hade rätt, han såg den inte. Jag gick fram och hjälpte honom och kanske blev diskad redan då. Senare i banan som ändå var för svår så valde jag att ta i honom så vi blev diskade i vilket fall som helst. Protokollen har jag inte fått än, de kommer med posten.

 

Det kändes lite jobbigt att inte ha min stabila Leia att luta mig emot när svajjiga Wilson var på dåligt humör! Shit happens.

 

Efteråt gick jag till agrias monter för att få goda råd av hundcoachen Fredrik Steen. Jag beskrev problemet med den övertaggade hunden. Fick visa lite lydnad men då var Wille vips en riktig toppenhund! Det gick inte att få fram något dumt alls! Typiskt! 

Fredde sa att han gärna ville se problemet in action, och jag bah: om du hade tittat mot rallyn för 5 minuter sedan så hade du sett vem som skällde hela banan. Haha.

Han bad mig maila en film. Får se om jag gör det. Hihi.

 

Efter tävlandet gick vi runt ett tag och tittade. Bland annat så testade vi på nosework. Perfekt. Det blev ett gratis träningstillfälle för Wilson. Han fick göra ett behållarsök och hittade doften utan problem. Duktig kille!

 

Jag kollade på en uppvisning av IPO-hundar. En boxer som tävlat VM visades upp. Den hade tydligen bästa lydnadspoängen på VM:et sa de. Den är från min klubb. Jag bara måste få skryta om att det var den hunden som hade samma poäng som Leia på vårat KM i lydnad. Hihi. 

 

Båda hundarna var rätt trötta när vi kom hem om man säger så.

 

Nu är jag inne på min sista semestervecka. Blä!

Det är lite svalare ute så det har blivit längre promenader. Jag tycker faktiskt Leia har blivit bättre nu igen när vi ökat på motionen.

Vid bryggan:

 

Igår blev det också socialträning för hundarna. Vi  åkte till Älmsta, gick promenad och åt på restaurang. Trevligt ställe där hundarna var mycket välkomna.

Idag har jag och Veronika varit ute med hundarna på en riktig lång promenad runt Bärsjön. Det var inga problem för Leia att hänga på så det kändes skönt.

 

Imorgon blir det promenix igen. Var vet jag inte än.

                                                                                        


Av Sofie Pettersson - 10 augusti 2018 21:00

Efter några besök nu hos veterinären så är det konstaterat att Leias vingliga bakben är neurologiskt. Hon kommer inte att bli bättre. Det positiva är att hon inte har ont någonstans. 

Det vi ska göra är att fortsätta hålla henne i bra form så hon har så bra förutsättningar som möjligt. Hon ska inte vila, utan motionera efter hennes förmåga.

 

Nu är det slut på karriären. Det är inte det att tävla är viktigt, utan det är det att Leia tycker det är så kul. Det känns så sorgligt!

Jag är mycket stolt över denna guldhund som började tävla vid 8 års ålder och ändå har lyckats ta 5 titlar. Vi avslutade på topp med att bli rallylydnadschampion (jag vet, man kallar det inte så för blandrashundar men det är fortfarande samma bedrift). 

 

Hon har lärt mig mycket om tävlande. Att man  inte behöver vara nervös. Att man inte ska känna stor press gentemot andra, man kan vara minst lika bra! Strunta i vad andra tisslar och tasslar om och bara göra sitt bästa med sin hund.. Det kan man komma långt med.

 

Det som gör mig ledsen är hur snabbt det har gått! Det är bara på drygt en månad. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska stabilisera sig. Jag är inte redo att hon ska försvinna än på ett tag!

 

Älskade hund:

 

Så på söndag blir det bara Wille som tävlar på Solvalla (hjälp!). Jag som brukar ha en stabil hund att luta mig mot..Leia följer såklart med som coach. Jag hoppas Wilson kan göra som på de senaste tävlingarna iallafall: vara bra på åtminstonde ena starten! Vi får se hur det går. Som vanligt så undrar man vad man gett sig in på...

                                                                     

Av Sofie Pettersson - 2 augusti 2018 22:29

Dagarna fortsätter att vara varma som f-n! Vi gör små utflykter, alltid nära vatten så hundarna kan svalka sig om det behövs.

Jag själv har badat sjukt mycket den här sommaren! Det är så varmt i vattnet så man vill inte gå upp. Jag som brukar doppa mig en gång om året typ..

 

Vad det gäller Leia så gör vi det bästa av situationen och väntar på besök till veterinären den 8/8. Hon är pigg och glad. Hon får göra sådant som hon tycker är kul. Det blev betydligt värre av att vila så vi går vanliga promenader så länge. 

På morgonen blir jag ledsen för jag tycker hon går dåligt, men sedan på kvällen så är det mycket bättre igen. Det är minst 30 grader varmt redan klockan 8 så jag tror värmen påverkar mycket. 

Jag försöker att inte tänka så mycket på det (och inte googla), men det är svårt.

 

Älskade Leia:

 

Om bara 10(!) dagar är det dax för tävling för mig och Wilson. Det är Solvalla och "Djurens helg" som kommer(hjälp!). Nu ligger han i hårdträning här hemma. Jag har byggt upp en rallybana på tomten som vi ska träna på varje dag. De senaste tävlingarna har ju faktiskt gått bra(iallafall 1 av 2 starter och det är bättre än 0!) . Jag hoppas det blir så nu också och att han inte skämmer ut mig allt för mycket!

                                                                      

Leia är såklart struken från tävlingen. Det känns sorgligt eftersom hon tycker det är så roligt. Hon fick vara med och träna idag och blev jätteglad.

 

Lite bilder från våran utflykt här om dagen till Furusund:

   

Ja Wille han bäddar på sitt eget vis som vanligt:


 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards