staffedoggblogg

Alla inlägg under mars 2019

Av Sofie Pettersson - 27 mars 2019 20:15

I veckan har vi varit på sista delen av Nosacupen. Den här gången var det utomhussök och behållarsök.

 

Wilson var inte riktigt med i matchen den här gången. Han verkade mest nosa efter annat. 

På utomhussöket hittade han gömman, men efter tiden gått ut.

I behållarsöket markerade han först, men det var lite otydligt. Jag gick ett varv till och då markerade han sedan på samma ställe igen. Precis i sista sekunden. Puh. 

 

Som ni förstår så var vi inga vinnare i den här cupen direkt.  Men jag är nöjd ändå med Wille. Någon officiell Nosework tävling lär jag inte anmäla oss till igen. Om jag inte börjar träna som f-n på det förstås. Jag tycker ärligt talat inte att det är så jättekul utan gör det för hundens skull. Han gillar att nosa!

 

Nu satsar vi igen på rallylydnaden istället. Jag har anmält oss till årets första tävling som blir i Bro-Håbo. Fram tills dess så ska jag försöka träna så gott som varje dag. Vi startade idag med vårat första pass. Det gick sådär. Hunden var övertaggad!

                                                                    

Bild från helgen efter jag försökt gå våra vanliga stigar i skogen. Det gick inte. Skogsmaskiner har kört sönder överallt:

 

Av Sofie Pettersson - 12 mars 2019 20:10

I söndags var det andra gången på Nosacupen (inoff.noseworktävling) på våran hemma klubb Öbk.

Nu var det fordonssök och utomhussök som stod på schemat.

Som vanligt så har jag inte så höga förväntningar på Wilson eftersom detta är våran "bisyssla" och vi tränar inte så jättemycket. Dessutom var båda söken utomhus och det är alltid svårare.


 

Först var det fordon. Det tog lite tid, men till slut hittade han gömman. Plats 5 av 15 visade det sig. Bra jobbat!

 

Utomhussöket var i en skogsbacke. Det var inte lätt. Det blåste en del också vilket gjorde det värre. Vi hittade inte gömman inom tiden. När jag sedan kunde styra honom lite så hittade han den och jag fick chans att belöna. Det är viktigt att han lyckas så han behåller självförtroendet..

 

Nu ikväll så var det del 3 av Nosacupen. Idag var det fordonssök igen samt inomhussök. 

 

Först var det fordon. Det var inomhus det också. Två cyklar med vagn skulle genomsökas. Först tog Wille och nosade en runda i rummet ordentligt. Sedan hittade han gömman på cykeln ganska snabbt. Duktig kille!

 

Inomhussöket gick också bra. Det var ett rum med diverse möbler.Han hittade doften ganska snabbt där med.

 

Det har inte kommit något resultat ännu. Jag är iallafall supernöjd med honom idag! Nu ligger han trött här och vilar i soffan.

 

Bästa Wille:

 

 

Av Sofie Pettersson - 2 mars 2019 20:52

Jag älskar lördagar. Det är den bästa dagen på hela veckan.

 

Den började med sovmorgon. Efter det så blev det kaffe och sedan en promenad i skogen. Nu börjar det ordna upp sig så man kan gå i skogen. De har röjt ordentligt, men jäklar vad mycket träd som ramlat. Man känner knappt igen sig.

 

Efter en sen frukost så åkte jag och Wilson till Åkersberga. Vi fikade på Espresso house med Lena och Oskar. Det är toppen att man får ha med sig hundar där. Hoppas det fortsätter så och att inte det blir förstört...

Wille skötte sig utmärkt. Han gjorde sitt bästa för att flörta med människor som gick förbi.

 

När vi var klara i Åkersberga så åkte vi hem igen och gick en lång promenad med Veronika och Mimmi.

 

Det blev mycket socialträning för Wille idag. Perfekt! Han var nöjd sedan när vi väl kom hem.

 

Idag har vi även hämtat hem Leias urna. Det blev riktigt jobbigt. Nu förstår man verkligen att hon inte kommer tillbaka något mer. Det är fortfarande svårt att fatta. Imorgon har det gått en månad..

Vi saknar dig till döds Leia!

 

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards