staffedoggblogg

Alla inlägg under oktober 2019

Av Sofie Pettersson - 21 oktober 2019 20:27

Igår blev det en riktig friluftsdag för mig. Som vanligt när det gäller häst och hundaktiviteter så var det grått och regnigt...

Tidigt på morgonen var jag i stallet och jag och grannen tog en ridtur tillsammans.

Sedan det bar det av till Åkersberga för KM i rallylydnad och nosework på min hemmaklubb Öbk.

 

Först var det rally. Domaren var snäll och hade gjort en regnvänlig bana utan en massa ligg. Det visade sig passa Wille utmärkt! Han grejade alla backande för en gångs skull utan att sätta sig  (förmodligen tyckte han det var för blött och lerigt för att sitta). Riktigt bra gick det och det slutade med vinst i rallylydnad "högre klass"!

 

Efter rallyn var det dax för nosework. Jag har tränat i veckan och det har gått så dåligt. Han har lixom inte hittat gömman fast jag gjort ganska lätt. Till sist så läste jag på flaskan med hydrolatet att den hade gått ut. Det kan väll inte ha någon betydelse,  tänkte jag. Men så fel jag hade....

Jag sa till domaren som det var och var beredd på att hjälpa honom om det behövdes så att jag kunde belöna ordentligt. Det behövdes inte. Med ny och fräsch doft så hittade han gömman relativt snabbt både i inomhussöket och utomhussöket och slutade på en 6:e plats. Bästa Wille!

Vilken dålig matte jag är! Har tränat hunden med en doftlös doft! Fy vad taskigt! 

 

Det blev en riktig heldag med skoj och vi var hemma igen sent på eftermiddagen trötta och nöjda.

 

Bästa Wilson:

 

 

Av Sofie Pettersson - 13 oktober 2019 19:16

I helgen har det varit fullt upp som vanligt. Det känns som man inte hinner någonting, men när man tänker efter så har man gjort ganska mycket ändå..

 

På fredagkvällar så har jag alltid hästen vilket innebär att jag inte är hemma förän efter 20 på kvällen. Väl hemma så var det bara till att packa och förbereda till lördagen då det var KM i lydnad på Österåkers bk. 

 

Det var samling 9 så det blev ingen sovmorgon igår. Kul var det iallfall. Jag är riktigt nöjd med Wille som hade bra poäng på allt förutom apporteringen som hör och häpna blev en nolla.

                                                                           

Följsamhet: 7,5

Inkallning: 9,5

Hopp: 9,5

Sitt under gång: 9

Apportering: 0

 

Efter KM så fikade vi först med Helena och labradoren Lukas. Sedan fikade vi med min syrra och hennes ena son på Espressohouse i Åkersberga. Så trevligt att man får ha med sig hund där.

 

Bästa Wille:

 

Det blev en heldag med aktiviteter för Wilson. På kvällen hade vi gäster och så fick vi hjälp att bygga en ny innebur till kaninen. Nu lever han lyxliv och bor stort när han inte är ute fritt i huset.

 

Wille och kaninen är så söta ihop så hjärtat smälter. Jag tycker också att Wille har blivit mycket trevligare mot andra hundar och inte lika nervös. Det kan ha ett samband. Igår kunde han och Lukas hälsa på varandra utan problem trots att de inte setts på ett år. När vi fikade låg de lugnt och vilade bredvid varandra och brydde sig inte heller om att det kom in andra hundar i klubbstugan. Skönt!

                                                                       

   

Idag har jag varit ute på långpromenad med grannen och hennes schäfer Silas. Det har också hunnits med en del fix på tomten. Sist men inte minst har jag varit i stallet och motionerat Kitty.

 

Då var den här helgen slut. Gick alldeles för snabbt som vanligt. Nästa lördag blir det KM igen men den här gången i nosework och rallylydnad. Då har man lite att träna på i veckan...

                                                                          

Av Sofie Pettersson - 3 oktober 2019 18:16

Nu har man mycket på gång. Vi håller på med diverse husrenoveringar: planering av badrum, byggt ny trapp, satt in ny ytterdörr, tapetsering och målning mm.... Samtidigt ska all skörd tas om hand och djuren ska tränas. Sen så måste man ju jobba också. Puh!

Fint blir det hemma! Det är roligt med något nytt för det är man ju inte van vid direkt...

 

Är det inte byggprojekt på kvällarna så är det stallet...

 

Kitty:

 

 

Wilson har jag anmält till 3 olika grenar i KM på Österåkers bk. Det blir lydnad lägre klass (som vanligt haha), rallylydnad mästarklass och nosework klass 1. Allt går inte på samma dag som tur är. Då kan man träna lite extra för en gren i taget. Kul ska det bli iallafall!

 

Wille med sitt nya fina halsband han fått i present:

 

Jag har som plan att köra korta träningspass direkt efter promenaderna så blir det gjort. Just nu har det varit skitväder ett tag. Jag hoppas verkligen det vänder och blir lite bättre igen...

 

Kaninen följer efter Wilson som en svans så fort han är ute. Wille som själv har varit en jobbig illebror får nu smaka på sin egen medicin. Haha. Igår blev han till och med lite irriterad på kaninen och sa ifrån. Kaninen blev spak och sprang genast och lade sig i korgen..

                                                                             

Att lära hundar gå i koppel är en barnlek jämfört med kaniner.....

 

Det har varit riktigt tunga veckor på jobbet med många sjuka och inga vikarier. Jag ser så fram emot helgen och imorgon är det ÄNTLIGEN fredag!

 

Wille fick grisen i present av en kollegas barn:

 

Trevlig helg alla!

                                                                                   

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards