staffedoggblogg

Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

Mina kamphundar

Av Sofie Pettersson - 27 juli 2015 19:29

Det är väll inget direkt ovanligt att folk kan ha fördomar mot oss kamphundsfantaster. Vad ska man med sådana hundar till? Jo, det kan jag tala om. Iallafall varför jag älskar min staffar!

 

Jag har gillat rasen sedan jag var liten och min brorsa brukade passa en staffe. På den tiden fanns det väll ungefär 200-300 stycken i Sverige. Amstaff fanns det inga alls! Så länge sedan är det ju inte, otroligt var snabbt en ras kan breda ut sig appropå det...

Iallafall så älskade jag staffen Bamse. Så när jag äntligen skulle få köpa en hund så ville jag ha en sådan såklart. Jag och pappa var till uppfödare och tittade på valpar. Vi kom väll fram till att staffe är kanske ingen optimal barn-hund. Istället blev det Cavalieren Pelle som var världens bästa hund han också.

                                                                              

Det blev iallafall staffar när jag blev äldre...

 

Perfekt ras för mig för de är så allround. Passar till allt (ja kanske förutom jakt och vallning typ...). Agility, lydnad, spår, rallylydnad. You name it. 
De kanske inte är den rasen man väljer om man ska satsa på elitnivå. Men om man ska hålla på med lite av varje som jag så är det perfekt.
Föressten så tycker jag det är roligt om flera olika raser visar upp sig på tävlingsplan. Inte bara border collie =). 
 
Allsportare:
 
 
 
 
 
 
 
Storleken är lagom. Det är jätteskönt med korthåriga hundar. Minuspoäng för att de fryser på vintern.
 
De är tåliga hundar. Pigga ute och soffpotatisar inne.
 
En vanlig fredagkväll hos oss:
 
 
Minuspoäng är om man får en knasboll som Wilson är. Han gillar inte främmande hundar, bara sina kompisar. Som tur är kan han uppföra sig runt andra iallafall. Tycker inte det är typiskt för rasen att ogilla andra hundar. Jag ser massor av hundar som verkligen inte beter sig trevligt. Allt ifrån pappillon, bordercollie, jack russel till rottisar. Däremot kan jag tycka det blir lite värre när man har en stor och stark hund som faktiskt kan göra andra skada om det vill sig illa. Dessutom har man lite "ögonen på sig" med en ras av denna typ.
Jag önskar såklart att mina hundar alltid uppför sig som ljus, men det gör de naturligtsvis inte. =)
 
Tillbaka till plusspoängen! Roliga hundar med humor. Clowner är rätta ordet.
 
Om man som jag gärna tar omplaceringar så finns det gott om "kamphundar" att ta hand om. Sorgligt men sant. Titta bara in på Hundstallet eller Hundar utan hem. Får se hur det blir för oss nästa gång. Kan ju vara kul med en valp från en bra uppfödare för omväxlighetens skull..
 
Älskade snällaste hundarna:
 
 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Pettersson - Söndag 7 april 19:41


I fredags kväll träningstävlade vi avancerad klass hos Norra Stockholms huncenter.  Första rundan gick lite dåligt till en början men bättre efter hälften av banan typ. Ungefär som på tävling.... Det är jag som blir konstig och då blir det otydli...

Av Sofie Pettersson - Onsdag 3 april 18:27


I måndags var jag och Leeloo på en heldag lydnad på Österåkers bk.  Vi var drygt 10 ekipage som körde tillsammans.  Först så var vi i grupper och hjälptes åt och kommendera varandra. Sedan blev det träningstävling.   Leeloo var ganska lättstö...

Av Sofie Pettersson - Söndag 31 mars 20:06


Igår var vi till Norra Stockholms huncenter och träningstävlade nosework. Det var 4 inomhussök med ganska kluriga gömmor. Bästa Leeloo klarade alla söken! Jag blev riktigt imponerad. Det var länge sedan vi tränade. Hon jobbade så fint. När det gäller...

Av Sofie Pettersson - Måndag 18 mars 18:33


Där satt den. Ungefär 20:e gången gillt. Igår tog vi äntligen det tredje kvalificerade resultatet i fortsättningsklass.                                            🥳 Det vär Väsby bk. som arrangerade tävlingar i Stockholms hundsportcentrum...

Av Sofie Pettersson - Söndag 3 mars 19:22

Den här helgen har varit riktigt bra faktiskt.  I fredags kväll hade vi två timmars rallyträning i Mts hallen. Både kul och mysigt. Igår var jag ute och red med en kompis. Det var ett tag sedan. Terapi!   Idag har jag och Leeloo träningstävla...

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards