staffedoggblogg

Alla inlägg under augusti 2016

Av Sofie Pettersson - 28 augusti 2016 19:30

Idag har jag och Leia tävlat lydnadsklass 1 i Vallentuna. Som tur var det lite svalare ute idag. Det är inte hennes bästa årstid. Hon blir alltid seg på sommaren. Hur som helst så åkte jag förbi Donken och köpte cheesburgare och mc nuggets som belöning. Hehe. Det kan det väll vara värt att jobba för ändå sa Leia.

                                                  

       

Det var ett bra upplägg med platsliggningen sist. Tyvär så drog vi nummer 8 vid lottningen så det blev lång väntan ändå. Jag gillar att ha ett tidigt startnummer så man har det avklarat!

 

Det gick bra idag också. Leia gör inga fel, men hon är långsam och det drar ner poängen rejält. Det blev inga nollor. Bra poäng på det som hon tycker är roligt ,dvs. inkallning och hopp. Dåliga poäng på linförighet, läggande och ställande då hon segar efter. När jag tar av kopplet inför läggandet så vet hon vad som väntar och går jääättelångsamt och väntar på kommandot.Haha

Varje gång! Det är för tråkigt utan belöning...

Platsliggning och tandvisning blev tior iallafall.

 

Det hela slutade på 156(irriterande) poäng. Så nära. Igen. =)

Det räckte iallafall till en andra placering av nio startande.

 

Bästa Leia med sin nya leksak som hon vann idag:

 

När vi kom hem så gick jag och Wilson på promenad med en kvinna med schäfer som bor i närheten. Det var perfekt träning för Wille idag. Det är alltid nyttigt att gå bredvid andra hundar udtan att bry sig om dem.

På onsdag är det hans tur. Då bär det av till Waxholm för kvällstävling i lydnad. Håll tummarna att allt går vägen så Wille kan få sitt LP då...

                                                  
             

Av Sofie Pettersson - 25 augusti 2016 19:25

Vad skönt att sommaren har hittat tillbaka igen. Efter jobbet blir det långa promenader med hundarna. Igår kväll hade vi ett ordentligt träningspass. Det kändes jättebra med både Leia och Wilson. Vi har ju en del tävlingar framöver inbokade. Redan i helgen är det dax igen..

 

Om 2 veckor är det debut i Mästarklass som gäller (hjälp!). På träning får vi till de nya momenten, men frågan är om det håller på tävling? Det återstår att se. Jag har inte allt för höga förhoppningar där.

Jag har bestämt med mig själv att jag måste göra lite förändringar med min fritid. Jag har tidigare hållt på alldeles för mycket med både det ena och det andra på kvällarna så jag nästan blir utbränd. De här två veckorna som jag jobbat har jag inte haft något speciellt inbokat efter jobbet. Det har varit jätteskönt. Jag har haft tid att bada djuren, raka benen OCH läsa posten. Haha. Jag ska försöka fortsätta så här och inte ta på mig så mycket. Det blir bra för hundarna med en lite roligare och inte lika stressad matte!

                                                  
                 

Nu har förresten Willes provsvar från biopsierna i munnen kommit. Epuliderna var goda. Puh!

En sak mindre att tänka på.

                                                  
                     

 

Här hemma jobbas det för fullt på huset. Ett företag har varit här hela veckan och håller på att fixa  våran grund så att den blir schysst. Det blir årets stora husinvestering. Det är bra att det är på gång, och ännu bättre när det blir klart!

 

Idag var det kvavt och varmt ute så efter jobbet blev det en lugn skogspromenad:

 

 

Av Sofie Pettersson - 21 augusti 2016 11:03

Igår var det klubbmästerskap på Roslagens bk. På morgonen såg det ut att bli dåligt väder, men sedan sprack det upp och blev jättevarmt. Jag hade anmält båda hundarna till rallylydnad, men bara Wilson till lydnaden.

Precis som förra året så var det många som va med. Kul!

 

Först var det lydnad. Wille har ALDRIG varit så slö som då. Dum som jag är så tog jag med hundarna på kalas på fredag kväll. Linus fyllde år. Jag vet ju att det är sådant som gör Wille supertrött..

Han var jätteseg, nosade och till och med lade sig vid sidan. Haha. Inkallning och hopp gick bra som vanligt. Jag trodde jag var smart när jag tog ställande under gång istället för läggande som han i vanliga fall är sämre på. Nä, den gubben gick inte! Han lade sig istället naturligtsvis.

Ja, ja shit happens.

 

*Note to self: Inte ta med hundarna på kalas kvällen innan tävling.

                                                  

                       

För att rädda upp situationen så fick jag lov att byta startnummer på rallyn till sist, och Wilson fick lägga sig i buren och sova i skuggan så länge.

 

Det var en jättesmart rallybana där alla klasser kunde tävla mot varandra med olika svårighetsgrad. Nybörjare och Fortsättning körde vänsterhandling. Avancerad och mästare körde högerhandling. På vissa skyltar fanns det olika moment från de olika klasserna. Smart!

 

Leia gick riktigt bra, men hon råkade sätta sig i en sväng som tyvär då kostade -10 poäng. Vi slutade på 84 poäng!

 

Wille hade nu vilat upp sig och gjorde en bra runda. Mycket bra runda visade det sig. Vi tog igen fiaskot från lydnaden med råge. 98 poäng och vinst! Wohoo!!

 

Klubbmästare i rallylydnad 2016:

 

                                                  
                   

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 18 augusti 2016 18:38

Nu har jag snart jobbat en vecka efter min lååånga semester. Det är tungt, men det har gått ganska bra ändå. Jag hann inte mer än att jobba en dag så blev Wilson vild och galen igen. Det krävs nästan ett heltidsjobb bara att få den hunden trött...

                                                  
                   

Nu framöver har vi mycket inbokat. Jag har anmält mig till en kurs, och sedan så har vi tävlingar flera helger på rad. Det börjar nu på lördag med KM på Roslagens bk.

Jag har anmält båda hundarna till rallylydnaden, men bara Wille till lydnaden. Leia får slippa undan den här gången så hon inte blir uttråkad...

Jag har faktiskt lyckats träna lite i veckan trots att jag varit trött efter jobbet.

                                                  
                

Leia med sin fina groda hon vann på senaste tävlingen:

 

Av Sofie Pettersson - 14 augusti 2016 10:43

Igår åkte vi till Solvalla där Apollogruppen anordnar tävlingar i rallylydnad på Djurens helg. Det var våran sista start i Avancerad klass.

Lena, Zandra och lilla Frank följde med som hundcoacher. Det var verkligen välbehövligt. Jag hade inte räknat med att det skulle vara så mycket folk. Det var en svår miljö för hundarna att tävla i med alla djur,artister och ståhej. Jag undrade vad jag gett mig in på...

 

Det var dubbla starter så jag gjorde alltså 4 rundor. Banorna dömda av Katarina Strömberg och Diana Huuki var faktiskt några utav de svåraste som jag hittils kört. Det var en jäkla massa koner och grejer och när man gått i mål har man ingen aning om man gjort rätt överhuvudtaget!

Leia var ganska seg, dels pga. av alla störningar runt omkring, och dels av vädret. Wille däremot var så övertaggad på första starten så jag trodde han skulle explodera! Han höll sig på banan som tur var...

     

Efteråt kändes det som att det gick ganska bra, men som vanligt med rallylydnad så kan man ha gjort en massa fel som man inte fattat. Det hade vi inte! Det gick över förväntan med en 2:a, en 4:e och två 5:e placeringar. Wohoo!!

   

Tävlingarna var proffsigt arrangerade och allt flöt på jättesmidigt.

Nu lämnar vi Avancerad klass och taggar vidare inför Mästarklass!

                                                  
                

 

 

 

 

Av Sofie Pettersson - 11 augusti 2016 17:01

Nu håller vi på och förbereder oss inför våran sista start i Avancerad klass. Det blir på Solvalla på lördag. Det var lääänge sedan vi tävlade så det är ganska nervöst faktiskt.  Det är synd att det inte varit några tävlingar i närheten nu i sommar. Så väljer jag att anmäla mig till Solvalla av alla ställen! Inte vidare smart.  Ja, ja det får bli som det blir...

 

Vi har tränat korta pass så gott som varje kväll i veckan. Idag blir det träning för sista gången innan det är dax. Om de är lika duktiga på tävlingen som på träning så kommer det gå bra. Men man vet ju aldrig med de här djuren! Vi har minst sagt haft varierande resultat i Avancerad klass...

 

Leias uppladdning i morgon blir vila. Wille däremot får nog en extra promenad för att göra av med överskottsenergi.

 

Nu är det så länge sedan vi tävlade så det blir till att skriva en ordentlig packlista ikväll så jag inte glömmer att ta med mig något på lördag!

                                                  

                           

Verkar inte vidare nervösa:

 

 

Av Sofie Pettersson - 9 augusti 2016 10:46

På senaste dagarna har vi gjort flera små utflykter med hundarna. Det är lätt att miljöträning glöms bort när man bor på landet. Nu har vi varit runt på flera olika platser. De är faktsiskt väldigt enkla att ha med överallt. Skönt!

 

Först var vi till Skebobruk. Vi gick promenad i Skebo Herrgårds stora, fina park där hundarna hade gott om utrymme att springa av sig ordentligt. Väldigt fint där...

 

Nästa utflykt var sedan till Väddö och Älmsta. Det finns flera små butiker längs vägen som man kan stanna på.

 Vi besökte Väddö gårdsmejeri där vi fikade. Jag köpte lite ost därifrån med mig hem. Mycket trevligt ställe också, väl värt ett besök om man har vägarna förbi.

 

Efter det var vi till Grisslehamn. Där finns inte så värst mycket att göra, men det är alltid trevligt att gå runt i hamnen och titta.

 

Får se vad man ska hitta på idag. Det gäller att krama ur det sista av semestern. Nu har vädret blivit sämre. Det känns okej eftersom jag börjar jobba snart.

Om några dagar är det dax för tävling. Om man skulle ta att träna lite idag kanske...?

                                                  
                 

Av Sofie Pettersson - 5 augusti 2016 19:30

Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på bloggen på sista tiden, men det beror på att vi inte gör så mycket hundrelaterat utan mest tar det lugnt. Idag blev det iallafall en tur till Wira bruk med hundarna. Promenera i lite annan miljö för omväxlings skull. Det är riktigt mysigt där. Rekommenderas!

 

Kollar in gamla smedjan:

 

Lite läskigt att gå in där! Det är både mörkt och luktar konstigt...

 

Det finns en smedje-butik med riktigt fina grejer som är öppen varje dag nu på sommaren. Vi fastnade för en schysst utegrill som skulle passa perfekt här hemma. Är det fint hantverk så kostar det på. Grillen får vänta tills nästa lön...hehe.

 

Den här superfina trädkojan alltså! WOW!

 

 

Om drygt en vecka är det dax för nästa tävling i rallylydnad. Jag och hundarna har tränat en stund nyss på tomten. Det är inte direkt supertaggade om man säger så. Värmen håller i sig och det tar på krafterna. Får se om de kan rycka upp sig tills på lördag...

                                                  
                     

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards