staffedoggblogg

Alla inlägg den 3 maj 2016

Av Sofie Pettersson - 3 maj 2016 20:13

Jag har ju två hundar, en snäll och en dum. Det är ju såklart Leia som är snäll och Wilson som är "dum".

Leia har det aldrig varit några problem med, men med Wilson finns det ett: han gillar inte främmande hundar. Han gillar bara sina kompisar och så människor förstås.

 

Wilson är ingen jobbig hund egentligen. Han gör inga utfall, han tränar bland andra hundar, är med på hundträffar, tävlar bland massa främmande hundar i flera grenar. 

 

Han tävlar avancerad klass i rallylydnad vilket innebär att han är lös på banan och samtidigt finns en till hund där i den sk. honnörsrutan. Han tävlar i lydnad där platsliggning ingår. Han har varje gång haft 10 poäng på platsen. Alltså: han kan uppföra sig runt andra hundar trots att han egentligen inte gillar dem.

Han kan också vara med och leka med de andra hundarna på hundträffarna ibland (om jag känner att det är perfekt stämning). Det går jättebra. Han är inte helt dum i huvudet.

 

Vi tränar mycket på det här, att uppföra sig och att acceptera andra hundar. Men det finns vissa saker som man inte kan träna sig emot, hur gärna man än vill..

Det är när man blir "anfallen" av andras lösa hundar.

Jag vet inte om det är så att han lockar till sig lösa hundar, det känns så. Antagligen inte mer än andra. Det bara verkar så eftersom han blir arg.

 

Sist jag tävlade lydnad med honom så var det en platsliggnings-grupp före oss där en annan hund reste sig, sprang fram till samtliga hundar, och till sist avslutade med att rida på en hund. Gud förbjude att det skulle hända Wilson. Jag vet att min hund ligger kvar och inte springer upp, men vad skulle hända om han blev "anfallen" på platsen. Behöver jag säga att jag blev sjukt nervös inför våran platsliggning(som för övrigt gick kanon).

Jag har tyvär flera gånger sett liknande incidenter. Förvånandsvärt många. Typ som att folk verkar ha glömt bort att träna.

 

Flera gånger när vi tävlat rally så är det med en tjej med en hund som VARJE gång springer av banan fram till andra hundar. Vi har sett den många gånger.  Den går jättefint halva banan men sedan plötsligt så drar den. En gång sprang den fram till Leia i honnören. Tack gode gud att det inte var Wilson.

Numera kollar jag startlistan noga så att hon inte startar efter mig!

 

Det här med att Wille inte gillar främmande hundar gör mig ledsen, men det verkar bara vara att gilla läget. Jag gör mitt yttersta för att det aldrig ska hända en olycka. Tyvär så gör inte alla andra det.

Snälla prata inte i telefon när era hundar är lösa, var uppmärksamma. Om eran hund inte är 100 % lydig kanske undvik att ha den lös i skogen just den dagen när du ser att det är massa andra bilar på parkeringen till skogsrundan. Risken att man träffar på andra just då är kanske större än vanligt.

Snälla vi kan väll träna ordentligt innan vi tävlar. Iallafall på de momenten som kan drabba andra.

 

En liten incident som vissa tar med ro, kan förstöra otroligt mycket för andra. Jag har jättebra exempel: en hund som inte alls påverkas, och en annan som blir superstressad.

 

Djur är djur och människor är bara människor. Det finns undantag. Olyckor och oväntade saker kan alltid inträffa ändå. Men man kan väll iallafall försöka minimera riskerna.

 

Jag följer en annan tjejs blogg. Hon har tre större hundar. En dag när hon var ute med sina KOPPLADE hundar så kom en lös hund framspringande. Det blev tumult. HON blev tydligen anmäld. Det är väll inte rätt, eller?!

 

Om det finns någon som kan rekomendera någon som är duktig på sånt här med dumma hundar så säg till. Så länge så ska jag träna ännu mera med min hund så han blir mer "normal".

 

Så här ser min dumma hund ut:

 

Slut med gnället nu vidare till annat....Jag har skickat in anmälningar till några nya tävlingar. Det blev lydnad för några avancerade rally i närheten hittade jag inte.

                                                  

                    

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards