staffedoggblogg

Alla inlägg under februari 2015

Av Sofie Pettersson - 15 februari 2015 15:51

Helgens väder blev precis det som jag hade beställt: sol! Äntligen kommer motivationen tillbaka. Planen för lördag och söndag har kunnat följas. Inget dåligt samvete för hundarna alls. Skönt!

 

Lördag morgon blev det promenad i skogen med lite godissök och sådant. Wilson fick springa av sig ordentligt och Leia fick vara lite lös också.

Efter jag varit i stallet så åkte vi till Öbk. för lite träning och en till promenad i solen.

Först lite agility. Leia fick köra slalom och lite tunnlar. Wille fick testa på alla hinder som stod framme. Gick hyfsat bra iallafall. Får träna på att han ska lyssna ordentligt nu igen. Han vill gärna ta egna beslut... Som sagt: lydnad är en färskvara.

Efter agilityn blev det  lydnadsträning. Gick bra tycker jag. Rebecca med sina rottisar kom när vi nästan var klara, men vi hann träna lite samtidigt och störa varandra. Bra!

En solig dag som gjord för hundträning:

     

Söndagen har bjudit på ännu bättre väder. 

Stannade på ett nytt ställe och lade varsit spår åt hundarna innan vi åkte till skogen för morgonpromenaden.

Spåren tog vi på vägen hem. Det gick bra. Leia flummade iväg idag igen, men hittade fram till slutet som vanligt iallafall. Jag tror hon behöver längre spår. Det är  svårt bara här i krokarna att hitta bra ställen att spåra på.

Dax för jobb:

 

Wilson blir så glad när han hittar skanken:

   

Det var så skönt och soligt så det blev en sväng till klubben idag med för lite träning. Idag gick Wilsons agility bättre än igår. Lydnadsträningen var det lite si och så med. Lite svårt med motivationen idag. Höll inte på så länge utan lekte lite istället.

Dax för agility:

 

Leia är som vanligt duktig men underlaget på apellplan är inte det bästa för henne just nu, därför vågar jag inte träna så mycket. Det blir mest lugna övningar som fjärrdirigering och hålla apport. Det är väll inte världens roligaste tycker hon. Lite lätt omotiverad hon också idag.

Leia tränar hålla apport:

 

Nu är djuren trötta och nöjda. 

På tisdag ska Leia till hundfysioterapeuten. Ska bli intressant att höra vad hon tycker. Lite nervös blir jag för att hon ska hitta något fel. Återkommer med rapport när vi varit där!



Av Sofie Pettersson - 13 februari 2015 21:30

Så har man redan avklarat en hel arbetsvecka till. Den gick fort!

En bra fredag blev det: promenad efter jobbet med glada hundar, gryta till middag, förberett lite ätbart till helgen, handlat har man gjort, och fikat hos min syrra. Jo, jag tackar jag! Här får man mycket gjort... =)

Skönt med ledigt så man hinner med lite annat för en gångs skull.


Helgens planer:


Lördag:morgonpromenad i skogen, hoppa med Bonne klockan 10 (ingen sovmorgon alltså), åka till klubben och träna lydnad+agility.


Söndag: sovmorgon,promenad i skogen+viltspår, förhoppningsvis sol och en trevlig promenix kanske i Domarudden på dagen, träna lydnad/rallylydnad.


Detta är mina planer, får se om det håller...

                                                  

                     

Nu har jag anmält Wilson till en inofficiell tävling i agility(hjälp!). Anmälde honom till samtliga tre klasser: agilityklass a och b, samt en hoppklass. Får se om jag startar i alla, det är inte säkert.

Inga mål med detta alls, utan det är bara ren träning. Är säkert för svår nivå för oss iallafall. Jag har ingen aning faktiskt. Det återstår att se... Hunden har ju förvånat en förr!


Förutom agilityn är han också anmäld nu till nästa rallytävling. Den är inte förän i april. Dubbla klasser i fortsättningsklass. Förhoppningsvis får vi vårat tredje godkända då och en till titel!

                                                  

                 

Leia ska jag eventuellt anmäla till samma tävling, men jag avvaktar lite. Först vill jag höra vad hundfysioterapeuten säger, sedan vet man inte om hon behöver ta bort en misstänkt juvertumör och hur det går, sist men inte minst så beror det också på tävlingarrangörens tidsplan. Jag ska samåka med Susanne och två hundar i olika klasser kanske blir en alldeles för lång dag. I så fall blir det bara Wille som får tävla tyvär. Men förhoppningsvis kan Leia få starta också!


Bilder från fredagspromenaden. Wille ska som vanligt ha den största pinnen:

Leia:

   

Fredagsmys inne till slut:

 

Av Sofie Pettersson - 10 februari 2015 19:48

Det är så skönt att det äntligen är ljust fortfarande när man kommer hem från jobbet. Genast känns allt lite lättare.

Idag gick vi promenad vid naturreservatet vid Runö.


Än så länge är det inte så roligt att träna  utomhus så det får bli lite inne varje dag. Mest tricks blir det då, men lite lydnad också. Idag tränade Leia på att backa, både ifrån mig och vid sidan. Wilson fick köra lite trick. "Om"(när han backar runt mig), och backa slalom.


På rallyprotokollet från i lördags stod det "träna bakdelskontroll" med Leia. Men det är ju precis det som jag inte kunnat träna på flera månader. Inga snabba vändningar här inte. Nej det vågar jag inte förän man får ok. från veterinären.

Idag har jag fått en tid till superduktiga hundfysioterapeuten Jessica Pelz. Jag var ju till henne en gång innan Leias operation. Ska bli intressant att höra vad hon säger nu. Det är inte lätt att få en tid till henne, hon är fullbokad. Ska dit på tisdag nästa vecka.


Wilson och Leia på dagens promenad:

 

Spegelblankt hav:
 

Av Sofie Pettersson - 8 februari 2015 20:02

Igår var vi borta på tävling hela dagen. Vi åkte vid halv 10 och kom inte hem förän efter 18. Wille borde vara helt slut. Nähäpp,inte det! Pigg som tusan idag iallafall. Eller pigg och pigg... huvudet är helt slut men kroppen är pigg. Det är som när man haft ihjäl en höna. Kroppen fortsätter springa fast att huvudet är av!

Jag som hade räknat med att hundarna skulle vara trötta idag och inte vilja göra knappt något alls.

Hur som helst så gjorde det inte så mycket för det var härligt väder ute. Solen sken hela dagen. Det är första gången nu som man känner att solen värmer i ansiktet.

 

På morgonen gick vi i skogen:

 

På eftermiddagen gick vi promenad vid havet:

 



Av Sofie Pettersson - 7 februari 2015 19:33

Idag har vi varit och tävlat rallylydnad på Stockholms hundsportcentrum arrangerat av Uppsala Hundungdom.

Gick lååångt över förväntan! Bästa hundarna!

 

Leia startade nybörjarklass först. Det är hennes första tävling efter operationen. Hon slog till med 94 poäng och en 4:e placering av 60 startande! Helt otroligt vilken grym hund jag har! =)

 

Wilson var inte sämre han. Han visade att förra tävlingen inte var en tillfällighet. Wille kammade hem 95 poäng och landade på en 7:e plats av 39 startande. Tjohoo! Jag är superglad! =)

 

Först när vi kom dit så fick jag panik för det var så trångt och så mycket hundar. Det fanns ingen stans att ta vägen. Vi ställde upp buren mitt i och lät Wilson sitta där i. Jag är jätteglad att vi hade buren med oss. Det var verkligen bra. Wille hade haft det jobbigt annars, men han var riktigt avslappnad där inne. Jag har inte direkt tränat mina hundar på att vara i bur(dåligt jag vet), men det gick super. De låg där och sov. Skönt!

 

Det var verkligen mycket störningar idag. Tänk er själva när över 200 ekipage ska samsas i en och samma lokal! Jag är jätteglad över mina hundars uppförande. Nu lär de vara helt slut i flera dagar...

Dagen blev väldigt lång, men minst sagt lyckad!

     

 

Av Sofie Pettersson - 6 februari 2015 19:17

Nu är man nervös igen! Bara jag tänker på imorgon så får jag ont i magen. Varför utsätter man sig för detta om och om igen? Jo, för att det är roligt efteråt! =)

 

Fick nyss panik när jag insåg att jag inte alls tränat ordentligt. Sprang ut här nere på innergården och tränade" åttans frestelse"," sitt-stå" och "tysksvängar" febrilt! Haha .  Nu får det bära eller brista. Om hundarna är i närheten lika duktiga imorgon som nu när vi tränat så kommer jag vara supernöjd.

Det kommer vara stora störningar när 255 ekipage ska samsas inne i en hundhall! Frågan är om det kommer att vara värre än på husdjursmässan?

 

Det blir ljusare ute. Härligt! Idag blev det en promenad i dagsljus efter jobbet. Äntligen börjar livet igen!

 

 

Av Sofie Pettersson - 4 februari 2015 19:05

På lördag är det dax för tävling igen. Det är galet många anmälda, tror det var 255 ekipage(!). Rallylydnad är det som gäller. Det blir Leias första tävling sedan korsbandsskadan. Kul!

 

Leia ska starta i nybörjarklass. Vi har nummer 41 som visst är första start i sista gruppen. Det är 60(!) stycken i våran klass.

Wilson tävlar fortsättningsklass, och med honom hade jag startnummer 2. Då har man iallafall sitt avklarat direkt.

Undrar vad Leia ska säga om allt ståhej. Hon har ju inte varit iväg på något alls typ sedan början av september. Med Wilson har man aldrig en aning om hur det ska gå. Antingen går det bra eller rakt åt *******. Beror på dagsformen.  =)

Ja, ja det ska bli roligt iallafall.

 

Idag har jag hämtat en ny bur som jag beställt. Känner mig nöjd! Den är storlek xxxl från Hurtta. Bra pris också. Runt tusenlappen. Den ska vi ha med på lördag.

 

Har man skrivit en liten packlista igen:

*bur

*pengar

*gott godis:det blir kyckling

*kamera

*tävlingspärmen med alla viktiga papper

*fika

*tävlingskoppel

*vatten+skål

 

Förhoppningsvis har man inte glömt något...

 

Nu har det snöat i flera dygn.Nu räcker det!

 

 

Av Sofie Pettersson - 2 februari 2015 20:14

Redan måndag, och redan sista gången på rehab för Leia. 10 veckor har gått fort. Det ska ändå bli skönt att slippa åka till Väsby varje vecka.

Idag fick hon sammanlag gå 22 minuter på watertreadmillen, varav 12 minuter i trav. Allt såg bra ut idag också. Hon har återhämtat sig ovanligt snabbt. Nu ser man att ganska mycket av musklerna kommit tillbaka. Skönt! Hon är ju inte jätteung direkt så man får vara glad att hon blivit så pass bra. Hon vilade ju också två månader innan operationen. Det ska inte vara några problem nu att få tillbaka Leia till toppform! 

                                                                         

Vi är uppe i normallängd på promenaderna så nu är det dax att börja vara lös en  stund varje dag.

Lös får hon vara i slutet på promenixen när hon är ordentligt uppvärmd. Hon får vara lös själv då utan leksak eller lillebrorsan förstås.

 

Nu ska vi börja med vikter i benmanschetterna. En femkrona i varje till att börja med. 

Andra övningar vi kan fortsätta med är backträning, slalomträning,sitt-stå och att gå i varierande terräng. 

 

Passade på att köpa med mig de goda godisarna som de har på rehaben. De som är värda att springa för(måste vara väldigt gott då). De ser inte så roliga ut, men är perfekt storlek. Bra att ha med sig i fickan. Ska visst vara nyttiga står det. Billiga också, 32 spänn för en påse..

Tips! Köpes hos veterinären:

Snöat har det gjort hela dagen idag med. Hundarna är glada ute såklart. Snön lyser lixom upp så det gick bra att gå kvällspromenaden i skogen.

Lite inomhusträning har vi hunnit med också. Tricks för Wilson, och apportering för Leia. Ganska bra jobbat för en måndag... 

 

 


Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards