staffedoggblogg

Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Sofie Pettersson - 14 januari 2015 22:19

Den här boken var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag trodde den skulle handla till största del om de olika kamphundsraserna och deras användingsområden/utseenden/temprament. Mer fakta om raserna som inte är så vanliga här i Sverige hade jag hoppats på.

Det var bara en liten del av boken.

 

 

Jag skulle säga att den snarare handlar mest om mediadrevet runt kamphundarna, om andra länders rasförbud och vad man ska göra för att hundarna ska bli av med sitt oförtjänta dåliga rykte.

 

Boken glorifierar inte alls hundarna utan beskriver  vad man bör tänka på som ägare av en  kamphundsras. Vad innebär det egentligen att ha en hund som i tidigare generationer är avlade för kamp? Sådant beskrivs bra.

Alla som funderar på att skaffa en hund av denna typ bör åtminstonde läsa den här boken!

De som inte är beredda på att lägga mycket tid på sin hund borde tänka om. Författaren beskriver många olika användningsområden som passar rasen. Vikten av att förstå att hundarna behöver en vettig sysselsättning och ordentligt med motion för att må bra.

 

Rasernas historia handlar den om förstås. Myter och sanningar. Att det finns problem med olika kamphundsblandraser i vårat samhälle.

Det finns också en del sanna historier i boken.Många sorgliga men också några med lyckligt slut...

 

Kamphundsboken är nog mest riktade till de som funderar på att skaffa kamphund och som kanske inte har så mycket erfarenhet.

För min egen del så är det bra att läsa om rasernas ursprung och påminna sig själv om att det finns förklaringar till varför Wilson beter sig som han gör ibland!

 

Summa summarum: en läsvärd bok som förhoppningsvis kan få många att både ändra inställning och att tänka om. Författaren har gjort sin plikt till samhället och försöker sprida viktig kunskap vidare...

 

Älskade kamphundar!

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards