staffedoggblogg

Alla inlägg den 5 november 2014

Av Sofie Pettersson - 5 november 2014 17:57

I nästan två timmar var jag och Leia hos hundfysioterapeuten. Jag var nervös innan, men nu känns det mycket bättre. Hunden är inte döende..... 

                                                  

                                        

Först tittade hon utomhus hur hunden rör sig i skritt och trav. Skritten är bra, men i traven är hon rejält halt. Det är ju såklart inte bra.

På de här veckorna med vila så borde hon ha blivit bättre. Precis som vi pratat om med veterinären så bör man nu gå in med artroskopi och kolla i knät.

Innan dess vill hon inte att vi ska börja med några styrkeövningar.  Vi får nu remiss och väntar på en tid. Men det kan dröja ett tag. Under tiden måste man försöka hålla hundens kropp i bra form.

 

Vi ska fortsätta med skrittpromenader. 2 stycken 15minuters, 2-3 stycken 10minuters, samt några 5minuters per dag. Viktigt att hon rör på sig. Men också viktigt att inte gå för länge, för hon måste vila. Gärna på mjukt, plant underlag. Helst inte på asfalt. I spåret blir ju bra då. Detta innebär att hennes morgonpromenad ska förlängas. Annars är det rätt så bra det vi gör.

 

Sedan måste hon ha massage. Hon gick verkligen igenom hela Leia och kände på varenda muskel. Hon har muskeltonus(dvs. spända muskler) på flera ställen. I ryggen och i högra låret såklart. Det beror på att hon inte använder sitt vänstra ben ordentligt.

 

Jag har fått utförlig genomgång hur hon ska masseras, och övningarna på papper. Bra! 1-2 gånger per vecka ska det vara helkroppsmassage. Varje dag ska det vara rygg samt bakdel.

Puh, nu får man ÄNNU mindre tid över till annat. Det skadar ju absolut inte om den friska hunden masseras 1-2 gånger i veckan också!  Jag får väll ta tid från min egen sjukgymnastik.

                                                  

                                    

Annars tyckte hon att Leia var fin i kroppen. Skönt! Jag som alltid tror det värsta har sett typ avlivning framför mig... Men det här med korsbandsskador är vanligt och går att göra någonting åt. Bara man inte väntar för länge förstås.

 

Fick också på papper vad hon INTE får göra: snabba vändningar, rusningar, hoppa upp och ner från soffan,sängen,bilen, inte springa på halt golv, busa, osv. BORING om du frågar Leia.

 

Jag tyckte att Jessica som hon heter verkar jättebra. Noga och mån om hundens bästa. En vettig människa helt enkelt.  Det kändes kanon. Jag mådde bra när vi gick därifrån. Fortsättning följer...

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards